Journal Club: Zelfregulerend leren in de praktijk

Gast Patrick Sins

De eerste journal club draait om het hoofdstuk ‘Wast een berg, kost een beetje’ uit het boek Reguleer!, geschreven door Patrick Sins. In dit hoofdstuk laat Patrick op een toegankelijke manier zien wat volgens onderzoek werkt als het gaat om zelfregulerend leren, en hoe je als leraar je leerlingen hierin kunt ondersteunen. Tijdens de sessie gaan we met Patrick in gesprek over zijn inzichten én bespreken we samen hoe je dit kunt toepassen in je eigen onderwijspraktijk.

Patrick Sins is lector Vernieuwingsonderwijs bij Thomas More Hogeschool en lector Leren bij Hogeschool Rotterdam. Elise Peters is onderzoeker Urban Care and Education bij Windesheim Almere.

Wat leer je in deze workshop?

Wat leer je bij deze Journal Club:

  • Hoe een wetenschappelijke publicatie tot stand komt
  • Hoe je onderzoek toegankelijk maakt voor de praktijk
  • Hoe je onderzoek doet naar zelfregulatie

Actiepunt: We vragen je om voorafgaand aan de journal club het artikel te lezen zodat we samen direct de diepte in kunnen.

De journal club wordt verzorgd door het Thomas More centrum voor Praktijkonderzoek en het  Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies.

Download hoofdstuk 4

Praktische informatie

Datum: dinsdag 30 september 2025
Tijd: 19.00 – 21.00 uur
Locatie: Thomas More Hogeschool
Doelgroep: onderwijsprofessionals met een academische achtergrond of interesse in evidenced informed werken.
Prijs: gratis
Voorbereiding: lees het artikel voorafgaand aan de Journal Club.

Neem ook deel aan de Journal Club – Creatief mislukken