Agenda

Journal Club: Onderzoekscultuur in basisscholen

7 april 2026 19:00 - 21:00 Rotterdam
Aanmelden

De bijdrage van academisch opgeleide leerkrachten aan een onderzoekscultuur in basisscholen

Hoe kunnen academisch opgeleide leerkrachten bijdragen aan een sterke onderzoekscultuur binnen basisscholen? En wat vraagt dat van teams, schoolleiders en lectoraten? Tijdens deze editie van de Journal Club gaan we hierover in gesprek met Louise Verhoef, MSc auteur van een recent onderzoek naar de waarde, impact en randvoorwaarden van academisch geschoolde leerkrachten.

Lector Jeroen Rozendaal (Samen Onderzoekend Werken, Hogeschool Rotterdam) interviewt de auteur over het onderzoek, het schrijfproces en de keuzes die daarbij zijn gemaakt. Er is ruimte voor vragen uit de zaal en na de pauze verkennen we samen hoe deze inzichten toepasbaar zijn in de praktijk. Een avond vol verdieping, ontmoeting en nieuwe perspectieven — precies waar de Journal Club voor staat.

Ja, ik meld me aan

INHOUD

Wat leer je in deze workshop?

Je wordt uitgenodigd om actief in gesprek te gaan met de auteur, maar alleen meeluisteren mag natuurlijk ook. Je krijgt niet alleen inzicht in de totstandkoming van een wetenschappelijke publicatie maar het is ook bij uitstek dé gelegenheid om te netwerken. Je leert:

  • Hoe een wetenschappelijke publicatie tot stand komt;
  • Hoe je onderzoek toegankelijk maakt voor de praktijk;
  • Hoe je onderzoek doet naar risico’s nemen en ruimte voor leren.

Gast Louise Verhoef is werkzaam aan het Institute of Child Development and Education, Universiteit van Amsterdam.

Over de Journal Club

De Journal Club vindt vier keer per studiejaar plaats en gaat over verschillende onderwerpen. In september 2025 was de eerste editie met Lector Dr. Patrick Sins van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs. In november was het onderwerp Creatief mislukken met Dr. Ineke Haakma van Hanze Hogeschool, als onderdeel van het Thomas More Academie inspiratie-aanbod. In april gaat het over De bijdrage van academisch opgeleide leerkrachten aan een onderzoekscultuur in basisscholen.

De Journal Club is een co-creatie van Thomas More Academie, Thomas More Praktijkcentrum en Tijdschrift voor Onderwijspraktijkstudies (TOPS)

Praktische informatie

Datum 7 april 2026
Tijd 19:00u – 21:00u
Kosten Gratis
Locatie Thomas More Hogeschool
Stationssingel 80
3033 HJ Rotterdam
Doelgroep onderwijsprofessionals met een academische achtergrond of interesse in evidenced informed werken.
Voorbereiding  Lees het onderzoek De bijdrage van academisch opgeleide leerkrachten aan een onderzoekscultuur in basisscholen | Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies
Aanmelden Klik hier

 

LOCATIE

Thomas More Academie

Je vindt ons op 300 meter van Rotterdam Centraal Station. Ideaal dus als je van plan bent met het OV te komen. Maar ook met de auto zijn we goed te bereiken met genoeg betaalde parkeermogelijkheden in de omgeving (zone 700). Of kom lekker op de fiets. Je kunt ze voor de deur kwijt.

Ontwikkel je door bij Thomas More Academie
100% nascholing = 100% focus

Ontwikkel je door bij Thomas More Academie

Thomas More Academie is dé Rotterdamse opleider voor professionals in het onderwijs. Bij ons vind je gegarandeerd nascholing die past bij jouw persoonlijke ontwikkelbehoefte, en bovendien aansluit bij het grootstedelijke onderwijs van vandaag de dag. Je vindt ons in hartje Rotterdam, op drie minuten loopafstand van Centraal Station. Voor teams en de begeleiding van schoolleiders bieden we projecten op maat en op de eigen schoollocatie aan. Dankzij ons enorme netwerk kunnen we altijd de juiste expert koppelen aan jouw specifieke ontwikkelvraag.

Bekijk ons professionaliseringsaanbod