Visie op onderzoek

[MAX 100 woorden] Vanuit de lectoraten doen opleiders van Thomas More Hogeschool onderzoek, samen met leerkrachten uit het primair onderwijs en samen met studenten. Dat doen ze altijd rond thema’s die betekenisvol zijn voor de onderwijsgemeenschap Thomas More. Op deze manier kan in goede afstemming met werkveld en opleiding nieuwe (praktijk) kennis worden ontwikkeld mét en vóór de praktijk van het basisonderwijs. Nieuwe inzichten vanuit de lectoraten worden ook ingezet bij het professionaliseringsaanbod van de Thomas More Academie. Zo dragen we bij aan de professionele ontwikkeling van (aanstaande) leraren en opleiders.

Onze praktijkgemeenschappen

[MAX 100 woorden] Tempus egestas sed sed risus pretium quam vulputate dignissim suspendisse in est ante in nibh mauris cursus mattis molestie a iaculis at erat pellentesque adipiscing commodo elit at imperdiet dui accumsan sit amet nulla facilisi morbi tempus iaculis urna id volutpat lacus laoreet non curabitur gravida arcu ac tortor dignissim convallis aenean et tortor at risus viverra adipiscing at in tellus integer feugiat scelerisque varius morbi enim nunc faucibus a pellentesque sit amet porttitor eget dolor morbi non arcu risus quis varius quam quisque id diam vel quam elementum pulvinar etiam non quam lacus suspendisse faucibus interdum posuere lorem ipsum

[button toevoegen: lees meer over onze visie op onderzoek]

HESTER IJSSELING

Professionalisering met hart & ziel

[Max 100 woorden]

Wie kent ze niet, die momenten waarop je als leraar geraakt werd, even niet wist wat je moest doen, en tóch moest reageren? Ervaringen van weerstand of weerklank, of zo’n ervaring dat het lukt om een leerling te bereiken. Binnen het lectoraat Professionaliseren met hart & ziel noemen we die ervaringen pedagogische sleutelmomenten. Wanneer die momenten nauwkeurig in dialoog worden onderzocht, kijken de gespreksdeelnemers vanuit een pedagogisch perspectief naar hun weerbarstige onderwijspraktijk, en helpen ze elkaar om cruciale aspecten van hun ervaring onder woorden te brengen. Daardoor dragen ze bij aan persoonsvorming/subjectiverend onderwijs; ze creëren ruimte om het onbeheersbare in hun onderwijspraktijk te onderzoeken, en komen er in dialoog achter wat dat voor hen als leraar betekent én wat dat van ze vraagt.

Lees meer over dit lectoraat
DIEUWKE HOVINGA

Natuur en ontwikkeling kind

[Max 100 woorden] De ontwikkelingskansen die natuur kinderen biedt, zijn de afgelopen jaren in onderzoek beschreven. Ondanks deze positieve bevindingen verdwijnt natuur steeds meer uit kinderlevens. Met onderzoek, onderwijs en professionaliseringsactiviteiten in onderwijs, kinderopvang en zorg wil het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind laten zien dat de fysieke omgeving een pedagogische ruimte is: een ruimte waarin het voor kinderen al dan niet goed vertoeven is en waar leren en ontwikkelen wordt gestimuleerd of wellicht afgeremd. Vanuit dit perspectief is de inrichting van de fysieke omgeving een pedagogische verantwoordelijkheid en verdient daarom een plek in het pedagogisch handelen van professionals.

Lees meer over dit lectoraat
PATRICK SINS

Vernieuwingsonderwijs

[Max 100 woorden] Het lectoraat Vernieuwingsonderwijs is ontstaan naar aanleiding van de maatschappelijke discussie over de effectiviteit van traditioneel vernieuwend onderwijs. Er was behoefte aan een praktijkrelevante wetenschappelijke beschouwing en een aanscherping van de onderwijsvisie. Ons streven is door middel van onderzoek de kwaliteit van het vernieuwingsonderwijs en de professionalisering van docenten te vergroten.

Lees meer over dit lectoraat
THOMAS MORE ACADEMIE EN OLLA

Verbinding met de praktijk

[Max 100 woorden] Tempus egestas sed sed risus pretium quam vulputate dignissim suspendisse in est ante in nibh mauris cursus mattis molestie a iaculis at erat pellentesque adipiscing commodo elit at imperdiet dui accumsan sit amet nulla facilisi morbi tempus iaculis urna id volutpat lacus laoreet non curabitur gravida arcu ac tortor dignissim convallis aenean et tortor at risus viverra adipiscing at in tellus integer feugiat scelerisque varius morbi enim nunc faucibus a pellentesque sit amet porttitor eget dolor morbi non arcu risus quis varius quam quisque id diam vel quam elementum pulvinar etiam non quam lacus suspendisse faucibus interdum posuere lorem ipsum.

Een vernieuwende kijk op onderwijs

Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.

Wat doen we voor jou

Titel

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis.