Meteen naar de inhoud

Serieus werk maken van professionalisering & schoolontwikkeling

Voor het onderwijs is niets zo belangrijk als een effectief samenwerkend team. Hiermee valt of staat de kwaliteit van je onderwijs. Een positief werkend team geeft energie, daar wil je meer van! Dit vraagt aandacht en tijd en is geen quick fix.

Duurzaam onderwijs verbeteren begint bij verandering van gedrag. Dit vraagt om het kennen van je sterke kanten. Het willen kijken naar waar het beter kan. Aanpassen van ineffectief gedrag en versterken van dat wat al lukt. Met je blik gericht op de gewenste onderwijspraktijk.

Richt je op de kracht van het gehele team in de schoolorganisatie! Bouw met elkaar aan professionele leerteams binnen de organisatie. Doe dit vanuit persoonlijke en collectieve waarden, visie en ambitie. Want duurzame schoolontwikkeling begint bij gedeeld leiderschap in de school.

Via een werkgroep in het team werk je aan ontwikkelvraagstukken. Samen met een gedragspsycholoog stelt jullie team zich ontwikkelvragen ten doel. Deze onderzoeken we vervolgens gezamenlijk vanuit collectieve overtuigingen. Je krijgt een eigentijdse leerlijn aangeboden waarbij wetenschappelijk onderbouwde didactiek, vakoverstijgende vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling centraal staan. Hierdoor kan een specifiek vraagstuk gezamenlijk op waarde worden geschat en kunnen de nieuwe inzichten worden geïntegreerd in de schoolorganisatie. De kracht van het programma is dat het gefundeerd is in de gedragswetenschap, waardoor informatie ook zijn weg vindt naar goede gewoontes tot in het klaslokaal.

Door de afstemming en samenwerking binnen het team, is het proces al een uitdagende ontwikkeling op zich. Je werkt aan het creëren van draakvlak en werkt aan kwaliteit. We passen daarbij de waarderende methodiek toe;  ‘Appreciative Inguiry’, Theorie U, professionele identiteit en kernreflectie. De collega’s die het team begeleiden doen ook veel zelfinzicht op door te werken aan teamcoachvaardigheden en teaminterventies.