Ga naar de inhoud

Teamscholingstrajecten

Teamscholingstrajecten
Home » Cursussen » Rekenverbetertraject

Rekenverbetertraject

Reken-wiskunde onderwijs verbeteren staat bij veel scholen op de agenda. De hoogste opbrengst is te behalen door als docenten jezelf op een ander niveau te brengen. Een verbetertraject begint dus met het professionaliseren van de docenten.

 

Doel
Creëer een ijzersterk fundament in rekenonderwijs bij jullie op school met een Rekenverbetertraject:

  • Leer motiverend rekenonderwijs vorm te geven op een duurzame manier en van binnen uit;
  • Werk samen met collega’s, inspireer de ander en laat je inspireren. Zo maak je rekenonderwijs weer leuk;
  • Stel leerlingen in staat op hun eigen niveau en op een betekenisvolle manier te leren.

 

Inhoud

Start van een maatwerk traject is een gesprek met een rekenexpert van de Thomas More Academie met de directie, de rekencoördinator (indien aanwezig) en de IB-er van de school. Tijdens dat gesprek bepalen we wat en hoe het traject er uit kan gaan zien. Eventueel aangevuld met voorafgaand aan gesprek met directie, lesbezoeken om scherp te krijgen hoe de stand van zaken op dit startmoment is.

Verschillende onderdelen kunnen onderdeel zijn van dit traject.

  1. Inspiratie sessie reken-wiskunde didactiek;
  2. Lesbezoeken;
  3. Gesprek met Ib-ers m.b.t. resultaten van de school en klassen;
  4. Didactische trainingen reken-wiskunde didactiek;
    1. De domeinen: getallen, meten, meetkunde, verhoudingen, breuken, procenten, kommagetallen
    2. De drempels, zoals bijvoorbeeld splitsen
    3. Wiskundige denk en werkwijzen zoals probleem oplossen, redeneren, modelleren, representeren en vaktaal gebruiken
  5. Vakinhoudelijke informatie of scholingsbijeenkomsten;
    1. Leerlingen met rekenproblemen;
    2. Sterke rekenaars;
    3. Taal in de rekenles;
    4. Onderzoekend en ontwerpend leren in de rekenles;
    5. Digitale didactiek met lesbezoeken en feedback.
    6. Wiskundige attitude
  6. Didactische week;
    1. Een ontwikkelweek waar je intensief aan de slag gaat met ontwerpen, uitvoeren en verbeteren van lessen. Een docent ontwerpt samen met iemand van ons team een les. Deze les geven ze (eventueel) samen. Meteen na de les wordt dit nabesproken en de ervaringen en verbeteringen meegenomen in een nieuwe les ontwerp, ook deze wordt dezelfde week nog geven. Dit gebeurt met (een gedeelte van) het team. Waardoor het gesprek die week gaat over de ontwikkeling van de rekenlessen. Per les zal de expert een verslag schrijven en delen met de docent. Deze week wordt gezamenlijk gestart met een bijeenkomst van een uur om van ieder scherp te krijgen wat zijn of haar ontwikkelpunt wordt die week. Afsluitend aan de week is er een opbrengst bijeenkomst om ervaringen te delen en samen met de reken coördinator en/of de directie te bepalen welke vraag en ontwikkeling de volgende stap is in de school.
  7. Cursus versterken eigen rekenvaardigheden van de docenten.

 

Ons team heeft verschillende experts in huis die hun eigen onderdeel verzorgen.

Expert wiskundige attitude, ib-er, expert sterke rekenaars, expert leerlingen met rekenproblemen, didactische coaches op het gebied van rekenen wiskunde

 



31.
Training

Thema
Rekenonderwijs

Organisatie
Thomas More Academie

Locatie
Eigen school

Trainer
Madeleine Vliegenthart

Afronding
Certificaat

Startdatum
n.a.v. offerte

Aantal bijeenkomsten
in overleg

Contacttijd
Op maat uren

Zelfstudie
Op maat uren

Opleidingskosten
Op basis van offerte



Aanmelden

Offerte opvragen


Ik heb een vraag

Vraag informatie aan

Ook interessant

Thomas More Academie  |  Stationssingel 80, 3033 HJ, Rotterdam  |  E. pro@thomasmorehs.nl  |  T. 0104657066  |  M. 0612650293
Onderdeel van Thomas More Hogeschool  |  Leveringsvoorwaarden