Inhoud

Inhoud

Interpersoonlijke communicatie is een breed en dynamisch begrip. Op vele lagen kunnen verstoringen plaatsvinden, met soms diepgaande gevolgen voor de samenwerking tussen collega’s, leerkrachten, leerlingen en ouders. De training Gespreksvoering vanuit waarderend perspectief bestaat uit een combinatie van theorie en praktijk, gericht op het verbeteren van communicatie en samenwerking binnen het onderwijs. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Waarderend Perspectief: leren kijken naar collega’s, leerlingen en ouders vanuit hun ontwikkelpotentieel.
  • Feedback geven en ontvangen: technieken voor het constructief geven en ontvangen van feedback.
  • Gespreksvaardigheden: aanleren van nieuwe gespreksvaardigheden voor verschillende situaties.
  • Mediation en conflictoplossing: inzicht in en technieken voor mediation en het oplossen van conflicten.
  • Teamcoaching: begeleiding en coaching van teams om beter samen te werken en communicatie te optimaliseren.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de komende evenementen
Ontvang updates over beschikbare beurzen en subsidies
Krijg nieuwe ideeën voor je persoonlijke ontwikkeling
Schrijf je in
Programma opbouw

Programma opbouw

Deze training wordt op maat samengesteld op basis van de specifieke ontwikkelbehoefte van jullie team. We bemiddelen, coachen en begeleiden teams bij het ontwikkelen en verdiepen van een waarderend perspectief, het geven en ontvangen van feedback en het aanleren van nieuwe gespreksvaardigheden. Ook mediation behoort tot de mogelijkheden.

Doelgroep

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor onderwijsprofessionals die hun communicatie- en samenwerkingsvaardigheden willen verbeteren. Het is geschikt voor teams die willen leren om op een positieve, constructieve manier met elkaar te communiceren en samenwerken.

Praktische informatie

Praktische informatie

Duur: in overleg
Startdatum: in overleg
Locatie: eigen schoollocatie
Trainer: wordt gekozen passend bij de ontwikkelvraag
Opleidingskosten: op basis van offerte

Leg jullie ontwikkelvraag aan ons voor!

Meer informatie over dit traject
Team Thomas More Academie

Team Thomas More Academie

Team TMA
Quotation mark

Ontdek de kracht van waarderende gespreksvoering voor een positieve en constructieve samenwerking!

- Gespreksvoering vanuit waarderend perspectief

Anderen kozen ook

Cursus Coachend begeleiden (basis)

Ontdek hoe je als leerkracht een coachende rol kunt vervullen in het begeleiden van (jong) volwassenen naar het beroep van leerkracht. Deze cursus biedt een praktijkgerichte aanpak om je coachingsvaardigheden te ontwikkelen, zodat je studenten effectief kunt ondersteunen tijdens hun leerproces tijdens hun stage bij jou op school.

Lees meer
Lees meer over

Teamscholing Jezelf de baas

Is probleemgedrag in de klas of op het schoolplein aan de orde van de dag? Wordt hulp aan de leerling(en) met probleemgedrag niet geaccepteerd? En beïnvloedt dit gedrag inmiddels iedere pauze of alle overlegmomenten met het team? In de training Jezelf de baas ga je met het hele team aan de slag om leerlingen met gedragsproblemen op een positieve manier zo ver te krijgen dat ze aan hun eigen gedrag gaan werken. Je leert oplossingsgerichte technieken en onderkent de problemen die de leerling ervaart. Daarbij verkennen we mogelijke interventies met betrekking tot zelfkennis en regulering. Dit doen we vanuit theorie, maar vooral ook door middel van actieve werkvormen.

Lees meer
Lees meer over

Teamscholing Communiceren met ouders

Heb je ooit ouders meegemaakt die het advies voor het voortgezet onderwijs niet willen accepteren? Of ouders die agressief reageren als je voorzichtig het gedrag van hun kind aan de orde wilt stellen? Die nergens op reageren, maar wel direct aan de bel trekken als ze het gevoel hebben dat hun kind door school wordt benadeeld? Tijdens de training Communiceren met ouders ga je als team actief aan de slag met het voeren van uiteenlopende gesprekken met ouders. Denk hierbij aan 10-minutengesprekken, adviesgesprekken en slecht-nieuwsgesprekken. Maar ook spontane gesprekken die ontstaan tijdens het halen of brengen van de leerlingen.

Lees meer
Lees meer over