Professionalisering

Post-hbo opleiding

Inhoud

Inhoud

Elke bijeenkomst behandelt een specifiek thema, waardoor je nieuwe inzichten en vaardigheden opdoet die direct toepasbaar zijn in je eigen klas. De volgende thema’s komen aan bod:

·       Ervaringsgericht onderwijsonderzoek en fenomenologie: ontdek hoe je ervaringsgericht onderzoek kunt inzetten om diepere inzichten in de onderwijspraktijk te verkrijgen en leer de basisprincipes van fenomenologie.
·       Burgerschapsvorming en levensbeschouwing in de onderwijspraktijk: verken hoe je burgerschapsvorming en levensbeschouwelijke thema’s effectief kunt integreren in je lessen om leerlingen te helpen zich te ontwikkelen tot betrokken en reflectieve burgers.
·       Pedagogische impact van digitale onderwijstechnologie: begrijp de invloed van digitale technologieën op het leerproces en leer hoe je deze technologieën kunt inzetten om de pedagogische impact in de klas te vergroten.
·       De plaats van kunst en cultuur in het basisonderwijs: leer hoe kunst en cultuur een waardevolle rol kunnen spelen in het basisonderwijs en ontdek manieren om deze elementen te integreren in je lesplannen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de komende evenementen
Ontvang updates over beschikbare beurzen en subsidies
Krijg nieuwe ideeën voor je persoonlijke ontwikkeling
Schrijf je in
Programma opbouw

Programma opbouw

Het programma is vormgegeven als een praktijkgemeenschap waarbij inleidingen worden verzorgd door leden van de lectoraatsgroep en gastsprekers. Voor elke bijeenkomst lees je één of twee artikelen die aansluiten op het thema, zodat je goed voorbereid en met relevante kennis aan de sessies deelneemt.

  • Bijeenkomst 1: Ervaringsgericht onderwijsonderzoek en fenomenologie
  • Bijeenkomst 2: Burgerschapsvorming en levensbeschouwing in de onderwijspraktijk
  • Bijeenkomst 3: Pedagogische impact van digitale onderwijstechnologie
  • Bijeenkomst 4: De plaats van kunst en cultuur in het basisonderwijs
Doelgroep

Doelgroep

Deze praktijkgemeenschap is bedoeld voor leraren en lerarenopleiders die hun onderzoekend vermogen willen versterken en hun onderwijspraktijk willen verrijken met nieuwe inzichten en methoden.

Praktische informatie

Praktische informatie

Duur: vier bijeenkomsten
Startdatum: 23-10-2024
Lestijd: woensdagen van 13:00-17:00 uur
Locatie: Thomas More Hogeschool
Trainer: Hester IJsseling
Opleidingskosten: geen
Afronding: Bewijs van deelname

Quotation mark

Dr. Hester IJsseling (1967) is sinds mei 2017 lector Professionaliseren met hart en ziel aan de Thomas More Hogeschool. Ze was van 2003 tot 2017 leraar en intern begeleider in het primair onderwijs. Voorafgaand aan haar onderwijsloopbaan is zij gepromoveerd in de filosofie.

dr. Hester IJsseling - Lector

Versterk je onderzoekend vermogen en versterk je onderwijspraktijk met nieuwe inzichten en methoden.

Dit zeggen anderen - Onderzoekend vermogen met hart en ziel

dr. Hester IJsseling

Lector

Dit zeggen anderen

Onderzoekend vermogen met hart en ziel

Direct aanmelden of meer informatie

Inschrijven Contact
Team Thomas More Academie

Team Thomas More Academie

Team TMA

Anderen kozen ook

Training Uitdagende maatschappelijke vraagstukken bespreken in de groep

Gevoelige onderwerpen in de klas of op school bespreken kan een uitdaging zijn. Vaak is er weinig tijd om alle perspectieven te overwegen en hierover met collega's te praten of als school een standpunt in te nemen. Toch is het essentieel om een veilig klimaat te waarborgen en polarisatie tegen te gaan. Deze inspiratieworkshop biedt de ruimte en tools om complexe en polariserende thema's effectief aan te pakken. We gebruiken praktijksituaties, nemen afstand om te reflecteren en zoomen vervolgens in om praktische oplossingen te vinden.

Lees meer
Lees meer over

Leergang Inclusie

Wanneer jij je vanuit je hart inzet voor inclusief onderwijs en kansengelijkheid, loop je in de praktijk vast ook tegen pijnlijke situaties aan. Inclusie en kansengelijkheid zijn immers thema’s die niet meer weg te denken zijn in het onderwijs en een heel mooi perspectief bieden. Deze leergang biedt je de tools en kennis om discriminatie, racisme en privileges expliciet bloot te leggen en om kansenongelijkheid in kaart te brengen. Hiermee kun je een wezenlijk verschil maken in je onderwijspraktijk.

Lees meer
Lees meer over

Teamscholing Onderweg naar kansengelijkheid

Veel kinderen in Nederland kunnen hun volle potentie niet bereiken. Juist de kinderen die het onderwijs het hardste nodig hebben, zijn hier de dupe van. Hoog tijd dus om dat aan te pakken. Thomas More Academie werkt samen met Karim Amghar om te werken aan kansengelijkheid. Kansengelijkheid gaat niet alleen over onder-advisering, maar ook over de samenwerking met ouders, de inrichting van het onderwijs en de cultuur op school. Hoe kun je bijvoorbeeld samenwerken met ouders die geen ervaring hebben met het Nederlandse onderwijssysteem? En hoe zorg je dat alle kinderen uitgedaagd worden in de lessen? Hoe spreek je in de lerarenkamer op een constructieve manier over de leerlingen?

Lees meer
Lees meer over