Lectoraat

Professionaliseren met hart & ziel

OVER HET LECTORAAT

Samen leren en samen leven in een wereldstad

Onderwijs is altijd meer dan lesdoelen halen, toetsresultaten verbeteren en orde houden. Aan alles wat er in de klas gebeurt, vórmen kinderen zich, en leraren begeleiden hen daarbij. Wat daar gebeurt, dat is de ziel van het onderwijs. We noemen dat de pedagogische dimensie van het onderwijs. De pedagogische dimensie van de onderwijspraktijk komt het duidelijkst naar voren op de momenten waarop de dingen in de klas anders lopen dan gepland, de momenten waarop je niet op je routines kunt vertrouwen, de momenten waarop je niet uit de voeten kunt met wat je allemaal geleerd hebt en al je gereedschappen je in de steek laten. Je bent op jezelf teruggeworpen, en toch komt het erop aan dat je handelt.

Geen tijd om na te denken, je móet nu iets doen. Sterker nog: je hèbt al gehandeld. Niet op grond van wat je allemaal weet en kan, maar vanuit hart en ziel heb je gekozen om te doen wat je deed en niet iets anders. Dat is: weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen, zoals de titel van een boek van Max van Manen luidt. We noemen zulke momenten pedagogische sleutelmomenten. Dat vermogen wat je daar aanspreekt, dat is het aandachtsgebied van het lectoraat.

Nieuwsbrief PHZ
WAT DOEN WE VOOR JOU

Vrije ruimte voor dialoog en ontmoeting

In verschillende projecten ontwikkelen de onderzoekers van het lectoraat – in dialoog met leraren, kinderen, schoolleiders, opvoeders in de wijk, studenten en docenten – wereldwijze, doordachte praktijken, in de klas, de school, in opleiding en onderzoek. We zijn op zoek naar de vrije ruimte waarin (aankomende) leraren en docenten kunnen oefenen met openheid en vertrouwen ten aanzien van het onvoorspelbare en waarin kinderen kunnen oefenen met initiatief nemen en op een volwassen manier in de wereld zijn.

Neem contact op
PROJECTEN

Professionaliseren met hart & ziel

Je pedagogische professionaliteit versterken

Door op een gedisciplineerde manier met elkaar in gesprek te gaan en te proberen te begrijpen wat er nu precies gebeurt op pedagogische sleutelmomenten, kunnen we op het spoor komen wat nu eigenlijk richting geeft aan je handelen. In je eigen praktijkervaringen ligt pedagogische wijsheid verborgen. Door die naar boven te halen in gestructureerde reflectiegesprekken volgens een door het lectoraat ontwikkelde methodiek, krijg je meer zicht op de pedagogische dimensie van je onderwijs. Zo ontwikkelen we met elkaar een pedagogische vaktaal en een gezamenlijke reflectiepraktijk waarmee je als leraar en als schoolteam je pedagogische professionaliteit kunt versterken.

Anders verantwoorden

Je bewust worden van de pedagogische dimensie van wat je doet in je onderwijspraktijk, kan ook helpen om op een andere manier je onderwijspraktijk te verantwoorden, die recht doet aan de volle breedte van de kwaliteit van je onderwijs. Naast toetsresulaten en uitkomsten uit enquêtes die de sociale veiligheid op school in kaart brengen, kun je dan ook de pedagogische kwaliteit van je handelen in het domein van persoonsvorming laten zien.

Rouwverwerking

Wat gebeurt er tussen leraren en kinderen op het moment dat er iemand dood gaat – een ouder van een kind, een leraar in de school, een klasgenoot? Onderzoeker Jos van den Brand (docent Godsdienst en Levensbeschouwing, docent Onderzoek) houdt zich bezig met deze thematiek.

 

Ouderbetrokkenheid, buurtbetrokkenheid

Wat gebeurt er in de relatie tussen school en wijk als verschillende opvoeders in de gemeenschap in en om de school met elkaar in gesprek gaan over pedagogische sleutelmomenten? Wat zijn in de beleving van kinderen positieve opvoedervaringen? Meike de Bruijn (docent Pedagogiek en Superdiversiteit) houdt zich bezig met deze thematiek in en rond de superdiverse school.

Vrije ruimte en dialoog

Hoe kunnen we de pedagogische kwaliteit versterken van reflectiegesprekken met studenten en docenten in de opleiding over het eigen handelen in de onderwijspraktijk? Rudolf Kampers (Socratisch Gespreksleider en studentbegeleider) houdt zich bezig met deze thematiek en verzorgt cursussen en trajecten in Socratische Gespreksvoering, Vrije Ruimte en Dialoog en Burgerschapsvorming.

Teamontwikkeling en schoolorganisatie

Lerarenteams in Rotterdamse basisscholen die willen weten hoe ze uitdrukking kunnen geven aan de pedagogische dimensie van hun onderwijs, onderzoeken in gesprek met elkaar pedagogische sleutelmomenten uit hun eigen praktijkervaring en versterken zo hun pedagogische professionaliteit.

Individuele leraren en schoolleiders kunnen op een soortgelijke manier met deze thematiek aan de slag in een Community of Practice aan de Thomas More Hogeschool. Deze CoP bestaat uit een groep mensen uit verschillende onderwijspraktijken, en die zich bezighoudt met het zoeken naar taal voor en versterking van het pedagogisch handelen.

In schoolteams en in de CoP kan ook de vraag aan de orde komen: In hoeverre voelen leraren zich gezien als professional met hart en ziel, en hoe is dat van invloed op de mate waarin leraren zich uitgenodigd en uitgedaagd voelen om hun professionele ruimte te pakken en zich ‘op een volwassen manier’(zie kader) tot hun beroep te verhouden?

Hester IJsseling (lector; voorheen groepsleerkracht en intern begeleider) houdt zich met deze thematiek bezig.

Meer muziek in de klas

Op welke manier kan de beleving van muziek en andere kunstuitingen een rol spelen in de pedagogische dimensie van het onderwijs?

Taal

Hoe kunnen scholen in hun taalonderwijs ruimte openen voor de stem van de leerling en wat kan dat betekenen voor de pedagogische dimensie van het onderwijs?

Evenementen

Geen agenda items gevonden

Lees verder

Blog

Professionaliseren met een hart in tweestrijd

5 december, 2022 Onderzoek
Lees meer over
Blog

Op zoek naar de ziel van het onderwijs

5 december, 2022 Onderzoek
Lees meer over
Quotation mark

Dr. Hester IJsseling (1967) is sinds mei 2017 lector Professionaliseren met hart en ziel aan de Thomas More Hogeschool. Ze was van 2003 tot 2017 leraar en intern begeleider in het primair onderwijs. Voorafgaand aan haar onderwijsloopbaan is zij gepromoveerd in de filosofie.

dr. Hester IJsseling - Lector

“Education cannot compensate for society” (Bernstein). Pieter houdt zich bezig met de rol van de school in de samenleving. Afgestudeerd in pedagogische ethiek en onderwijskunde, denkt hij kritisch met teams mee wat zij van waarde vinden op school en wat dit vraagt voor de vormgeving van het onderwijs. Zijn expertise ligt op het gebied van burgerschapsvorming, kansengelijkheid en waardengedreven professionalisering.

Pieter Boshuizen - Docentonderzoeker

-

-

-

dr. Hester IJsseling

Lector

Pieter Boshuizen

Docentonderzoeker

Meer informatie over dit lectoraat

Stuur een e-mail Schrijf je in voor de nieuwsbrief