![Onderzoekend vermogen met hart en ziel Onderzoekend vermogen met hart en ziel](https://thomasmoreacademie.nl/wp-content/uploads/13_Onderzoekend_vermogen_hart_ziel-scaled-e1707820097922.jpg)
Onderzoekend vermogen met hart en ziel
Optimale onderwijskansen
Optimale onderwijskansen
Praktijkgemeenschap
Deze cursus bieden wij dit jaar enkel nog op maat aan.
Vanuit het Lectoraat Natuur en ontwikkeling kind
Stel je eens voor dat je niet alleen binnen, maar ook buiten lesgeeft?
In deze leergang leer je gebruik te maken van het schoolplein en het park om de hoek waardoor spel, taal, rekenen, burgerschap en de ontwikkeling van (levens)vaardigheden tot ontwikkeling komen. Je ervaart dat kinderen in beweging komen, nieuwsgierig worden, op onderzoek uitgaan en vragen stellen. Je ontdekt dat zij meer ontspanning ervaren én langer hun aandacht kunnen vasthouden. Het waardevolle is dat je kinderen de kans biedt om zich te verbinden aan natuur waardoor ze er met plezier voor willen zorgen; zo draag je met je onderwijs bij aan een duurzame toekomst.
Doelgroep
Deze leergang is voor leerkrachten uit het primair onderwijs. Je hoeft geen deskundige te zijn maar je hebt wel affiniteit met natuur en duurzaamheid. Je vindt het interessant om samen met andere leraren te werken en te leren. Je vindt het interessant om je te verdiepen in (wetenschappelijke) theorie en om nieuwe onderwijsactiviteiten uit te proberen met jouw leerlingen.
Inhoud
We werken met twee thema’s: Buitenbekwaam worden en OnderwijsBuitenbekwaam worden.
Buitenbekwaam worden:
OnderwijsBuitenbekwaam worden:
Programma
In 9 thematische bijeenkomsten word je als leraar geïnformeerd over de waarden en werkingen van natuur voor kinderen en hoe je dit toepast in je onderwijs.
Tijdens de bijeenkomsten werken we binnen en buiten, krijg je voorbeelden en inspiraties, oefen je met vaardigheden, bespreken we de bestudeerde bronnen zoals artikelen en podcasts en ontwerpen we onderwijsactiviteiten die je uitvoert in je eigen lespraktijk. We werken samen met experts.
Je wordt twee keer bezocht op je werkplek. Een docent van de leergang trekt met je op tijdens een onderwijsbuiten lesactiviteit die je zelf hebt ontworpen. Daarna bespreek je samen na en krijg je advies voor het vervolg.
Je sluit de leergang af met het samenstellen van een portfolio waarin jouw ontwikkeling zichtbaar wordt. Tijdens de laatste bijeenkomst deel je wat voor jou de essentie in de ontwikkeling als OnderwijsBuitenbekwame leraar.
Voorafgaand aan de leergang zal voorafgaand aan de eerste bijeenkomst een persoonlijke startgesprek worden gepland.
Locaties
De bijeenkomsten vinden steeds weer op een andere inspirerende (buiten) locatie plaats, zodat je ook daar steeds weer geïnspireerd raakt en samen met de andere deelnemers ideeën op kunt doen voor je eigen praktijk. Denk aan scholen met groene schoolpleinen en natuurlocaties. Deze locaties zijn allemaal in de randstad.
Docenten
Janneke Hagenaar is pedagoog en directeur van Stichting Groen Cement. Loes van ’t Hoff is pedagoog en programmaleider van de Outdoor Living & Learning Academy. Janneke en Loes zijn als docentonderzoekers verbonden aan het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind van Hogeschool Leiden. Zij combineren hun ervaringen in het onderwijs met hun expertise op het gebied van onderzoek naar en scholing over de ontwikkelwaarde van natuur voor kinderen.
Thema
Wereldburgerschap
Organisatie
Thomas More Academie
Locatie
Verschillende inspirerende locaties in de Randstad
Trainer
Loes van 't HoffLectoraat Natuur en Ontwikkeling kind
Afronding
Bewijs van deelname
Startdatum
24-09-2024
Aantal bijeenkomsten
9
Contacttijd
20-50 uren
Zelfstudie
20-50 uren
Opleidingskosten
€ 3.490,00
Aanmelden
Aanmelden voor dit trajectIk heb een vraag
Vraag informatie aan