Inhoud

Inhoud

Tijdens deze training krijg je inzicht in de essentiële verschillen tussen groep 8 en de brugklas. Je leert meer over de werking van de hersenen en hoe je informatie via een snelle breinroute naar het langetermijngeheugen kunt brengen. Je ontdekt wat leer-, geheugen- en werktechnieken zijn en leert hoe je leerlingen eigenaar maakt van de lesstof. Daarbij begrijp je de waarde van goed ontwikkelde executieve functies en ervaar je hoe je plannen kunt laten werken voor kinderen. Daarnaast oefen je met verschillende leerstrategieën en leer je hoe je die kunt inzetten. Tenslotte leer je meer over het onderzoeksinstrument ‘Het Wereldspel’. Een interessante training voor zowel het PO als het VO.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de komende evenementen
Ontvang updates over beschikbare beurzen en subsidies
Krijg nieuwe ideeën voor je persoonlijke ontwikkeling
Schrijf je in
Programma opbouw

Programma opbouw

In 2 bijeenkomsten van 2,5 uur leer je veel over de werking van de hersenen en de ontwikkeling die kinderen van groep 8 tot in de brugklas doormaken.

Doelgroep

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor leerkrachten die werkzaam zijn in het primair onderwijs (groep 8) of het voortgezet onderwijs (brugklas). De training is geschikt voor zowel beginnende als ervaren leerkrachten die hun kennis en vaardigheden op het gebied van leerstrategieën willen verdiepen.

Praktische informatie

Praktische informatie

Startdatum: 19 november 2024
Duur: 2 bijeenkomsten (19 november, tweede bijeenkomst n.t.b.)
Lestijd: 16:00-18:30 uur
Locatie: Thomas More Hogeschool
Trainer: Mers Bos: Leerling Leert Leren
Opleidingskosten: €350,-
Afronding: bewijs van deelname

Direct aanmelden of meer informatie

Inschrijven Contact
Team Thomas More Academie

Team Thomas More Academie

Team TMA

Anderen kozen ook

Cursus zelfsturing en eigenaarschap versterken met i-Self

Kun je zelfsturing zelfgestuurd leren? Hoe bevorder je zelfsturing en eigenaarschap in je groep of op school? Dat leer je in deze cursus! Zelfsturing en zelfregulatie zijn cruciale factoren voor schoolsucces, naast intelligentie. Helaas beschikken niet alle kinderen over het vermogen om hun eigen leerproces te sturen. Kennis over de ontwikkeling van executieve functies biedt je de handvatten om het eigenaarschap van leerlingen te vergroten. Met een aanpak zoals i-Self kunnen kinderen meer inzicht krijgen in hun leerproces en het eigenaarschap in de groep vergroten.

Lees meer
Lees meer over

Coöperatief leren en coöperatieve werkvormen

Duik in de wereld van coöperatief leren en ontdek hoe je met gestructureerde samenwerkingsvormen de sociale banden in je klas versterkt. Deze cursus biedt praktische tools en inzichten om het zelfvertrouwen van je leerlingen te vergroten en een positieve groepsdynamiek te creëren. Leer hoe coöperatieve werkvormen niet alleen de onderlinge interactie verbeteren, maar ook bijdragen aan een inclusieve leeromgeving.

Lees meer
Lees meer over

Executieve functies in de groep

Ontdek hoe je leerlingen kunt helpen bij het organiseren, plannen en flexibel omgaan met uitdagingen, essentiële vaardigheden voor hun toekomstige succes. De cursus Executieve functies in de Groep biedt je praktische tools om executieve vaardigheden bij je leerlingen te ontwikkelen.

Lees meer
Lees meer over