Professionalisering

Post-hbo opleiding

Inhoud

Inhoud

Tijdens deze leergang verdiep je je in:

  1. Discriminatie, privileges, microagressie en racisme:
    • Betekenis en achtergrond van deze termen
    • Zelfreflectie: wat betekenen deze thema’s voor jou en jouw onderwijspraktijk?
  2. Stereotype beelden en identiteitsontwikkeling:
    • Relatie tussen stereotypes en identiteitsvorming
    • Ontstaan van racisme en ons koloniale verleden
  3. Praktische toepassing in je onderwijs:
    • Wetenschappelijke literatuur en andere bronnen
    • Herkennen van racisme en uitsluitingsmechanismen in je praktijk
    • Omgaan met deze uitdagingen op een passende manier

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de komende evenementen
Ontvang updates over beschikbare beurzen en subsidies
Krijg nieuwe ideeën voor je persoonlijke ontwikkeling
Inschrijven
Programma opbouw

Programma opbouw

Het traject bestaat uit zes bijeenkomsten en een afsluitende presentatie:

  • Bijeenkomsten 1-3:
    • Intensieve verkenning van discriminatie, privileges, microagressie en racisme
    • Zelfreflectie en verbinding met je eigen onderwijspraktijk
  • Bijeenkomsten 4-6:
    • Diepgaande studie van stereotype beelden, identiteitsontwikkeling en het ontstaan van racisme
    • Analyse van ons koloniale verleden
  • Afsluiting:
    • Vrije opdracht waarin je nieuwe inzichten vertaalt naar een eindproduct voor je eigen onderwijspraktijk
Doelgroep

Doelgroep

Deze leergang is bedoeld voor onderwijsprofessionals uit het primair en voortgezet onderwijs die willen werken aan inclusie en kansengelijkheid in hun onderwijspraktijk. De leergang is zeer geschikt voor leraren die geconfronteerd worden met discriminatie en racisme en daar op een effectieve manier mee om willen gaan.

Praktische informatie

Praktische informatie

Duur: zeven bijeenkomsten in 1 jaar
Startdatum: 09-10-2024
Lestijd: dinsdagen van 16:00-18:00 uur
Locatie: Thomas More Hogeschool
Trainer: Fawaka
Opleidingskosten: €2.250,-
Afronding: certificaat

Quotation mark

Fawaka WereldBurgerschap is gespecialiseerd in het geven van een inclusieve en wereldse invulling aan burgerschap: WereldBurgerschap. Ze werken praktisch, pragmatisch en gestructureerd aan WereldBurgerschap, waarmee je als school voldoet aan de huidige overheidseisen, met als doel leerlingen te laten ontwikkelen tot wereldburgers die bouwen aan de wereld van morgen.

Fawaka Wereldburgerschap - Partner

Transformeer je onderwijspraktijk met diepgaande kennis en tools om discriminatie en racisme aan te pakken en kansengelijkheid te bevorderen.

Dit zeggen anderen - Leergang inclusie

Fawaka Wereldburgerschap

Partner

Dit zeggen anderen

Leergang inclusie

Direct aanmelden of meer informatie

Inschrijven Contact
Team Thomas More Academie

Team Thomas More Academie

Team TMA

Anderen kozen ook

Training Uitdagende maatschappelijke vraagstukken bespreken in de groep

Gevoelige onderwerpen in de klas of op school bespreken kan een uitdaging zijn. Vaak is er weinig tijd om alle perspectieven te overwegen en hierover met collega's te praten of als school een standpunt in te nemen. Toch is het essentieel om een veilig klimaat te waarborgen en polarisatie tegen te gaan. Deze inspiratieworkshop biedt de ruimte en tools om complexe en polariserende thema's effectief aan te pakken. We gebruiken praktijksituaties, nemen afstand om te reflecteren en zoomen vervolgens in om praktische oplossingen te vinden.

Lees meer
Lees meer over

Praktijkgemeenschap Onderzoekend vermogen met hart en ziel

Vanuit het Lectoraat Professionaliseren met Hart en Ziel biedt onze hogeschool een uniek professionaliseringstraject aan, bestaande uit vier bijeenkomsten verspreid over het jaar. Dit traject is speciaal ontworpen voor leraren en lerarenopleiders die hun onderzoekend vermogen willen versterken en hun onderwijspraktijk willen verrijken. Elke bijeenkomst behandelt een specifiek thema, waardoor je nieuwe inzichten en vaardigheden opdoet die direct toepasbaar zijn in je eigen klas.

Lees meer
Lees meer over

Teamscholing Onderweg naar kansengelijkheid

Veel kinderen in Nederland kunnen hun volle potentie niet bereiken. Juist de kinderen die het onderwijs het hardste nodig hebben, zijn hier de dupe van. Hoog tijd dus om dat aan te pakken. Thomas More Academie werkt samen met Karim Amghar om te werken aan kansengelijkheid. Kansengelijkheid gaat niet alleen over onder-advisering, maar ook over de samenwerking met ouders, de inrichting van het onderwijs en de cultuur op school. Hoe kun je bijvoorbeeld samenwerken met ouders die geen ervaring hebben met het Nederlandse onderwijssysteem? En hoe zorg je dat alle kinderen uitgedaagd worden in de lessen? Hoe spreek je in de lerarenkamer op een constructieve manier over de leerlingen?

Lees meer
Lees meer over