Meteen naar de inhoud

Teams in ontwikkeling en maatwerk

Teamscholingstrajecten
Home » Cursussen » Serieus werk maken van professionalisering & schoolontwikkeling

Serieus werk maken van professionalisering & schoolontwikkeling

Voor het onderwijs is niets zo belangrijk als een effectief samenwerkend team. Hiermee valt of staat de kwaliteit van je onderwijs. Een positief werkend team geeft energie, daar wil je meer van! Dit vraagt aandacht en tijd en is geen quick fix.

Duurzaam onderwijs verbeteren begint bij verandering van gedrag. Dit vraagt om het kennen van je sterke kanten. Het willen kijken naar waar het beter kan. Aanpassen van ineffectief gedrag en versterken van dat wat al lukt. Met je blik gericht op de gewenste onderwijspraktijk.

Richt je op de kracht van het gehele team in de schoolorganisatie! Bouw met elkaar aan professionele leerteams binnen de organisatie. Doe dit vanuit persoonlijke en collectieve waarden, visie en ambitie. Want duurzame schoolontwikkeling begint bij gedeeld leiderschap in de school.

Via een werkgroep in het team werk je aan ontwikkelvraagstukken. Samen met een gedragspsycholoog stelt jullie team zich ontwikkelvragen ten doel. Deze onderzoeken we vervolgens gezamenlijk vanuit collectieve overtuigingen. Je krijgt een eigentijdse leerlijn aangeboden waarbij wetenschappelijk onderbouwde didactiek, vakoverstijgende vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling centraal staan. Hierdoor kan een specifiek vraagstuk gezamenlijk op waarde worden geschat en kunnen de nieuwe inzichten worden geïntegreerd in de schoolorganisatie. De kracht van het programma is dat het gefundeerd is in de gedragswetenschap, waardoor informatie ook zijn weg vindt naar goede gewoontes tot in het klaslokaal.

Door de afstemming en samenwerking binnen het team, is het proces al een uitdagende ontwikkeling op zich. Je werkt aan het creëren van draakvlak en werkt aan kwaliteit. We passen daarbij de waarderende methodiek toe;  ‘Appreciative Inguiry’, Theorie U, professionele identiteit en kernreflectie. De collega’s die het team begeleiden doen ook veel zelfinzicht op door te werken aan teamcoachvaardigheden en teaminterventies.

Doel
Door te werken aan teamimpact bereik je de volgende doelen:

  • Integreer betekenisvolle verbetering in de huidige schoolsituatie;
  • Bouw aan lerende teams vanuit de waarderende methodiek gericht op de ontwikkelbehoeften van de teams;
  • Versterk professionele identiteit en schat deze op waarde;
  • Krijg zicht op waarden, visie en collectieve ambities;
  • Versterk kwaliteit, samenwerking en draagvlak;
  • Deel verantwoordelijk voor het verbeteren van kwaliteit en leeropbrengsten;
  • Maak kennis met teamcoachvaardigheden en teaminterventies.


Doelgroep

Onderwijsprofessionals in het basisonderwijs en het VO die zich als team willen bekwamen of leidinggevenden die zich willen bekwamen in duurzame verbetertrajecten.

Inhoud
Je werkt aan ontwikkelvraagstukken met het hele team of met een deel daarvan; een werkgroep. Collega’s worden dan van binnenuit begeleid om met het team te werken aan ontwikkelvraagstukken. Je leert de ontwikkelvragen gezamenlijk goed te onderzoeken vanuit collectieve overtuigingen. Daarbij worden informatiebronnen benut en meerdere perspectieven verkend. Hierdoor kan een specifiek vraagstuk gezamenlijk op waarde worden geschat en kunnen de nieuwe inzichten worden geïntegreerd in de schoolorganisatie.

Door de afstemming en samenwerking is het proces al een uitdagende ontwikkeling op zich. Je werkt aan het creëren van draakvlak en werkt aan kwaliteit. We passen daarbij de waarderende methodiek toe;  ‘Appreciative Inguiry’, Theorie U, professionele identiteit en kernreflectie. De collega’s die het team begeleiden doen ook veel zelfinzicht op door te werken aan teamcoachvaardigheden en teaminterventies.

Enkele voorbeelden van eerdere trajecten:

  • Bouwen aan teamspirit: een veerkrachtig en samenwerkend team;
  • Versterkende gedragsvaardigheden vanuit teamwaarden;
  • Betekenisvol onderwijs creëren vanuit een collectieve visie en ambitie;
  • Bouwen aan een verbetercultuur;
  • Anders organiseren van onderwijs;
  • Van toetscultuur naar feedbackcultuur: groeien naar formatief assessment, evalueren om van te leren;
  • Versterken van expertgroepen;
  • Teambased teaching, onderwijs verzorgen in units;
  • IKC procesbegeleiding en schoolontwikkeling.


WAARDERING

“Ik had nooit gedacht dat dit team met en van elkaar zou willen leren”
“We hebben goed leren kijken naar teamprocessen en er zelf inhoudelijk uitblijven”
“Wow, wat is dit pittig en wat leer ik veel, ook over mezelf”
“Ik merk dat ik mezelf meer gesteund voel nu ik samen met mijn collega’s aan eigen doelen kan werken”


1.
Training

Thema
Teamimpact

Organisatie
Thomas More Academie, i.s.m. Neuro Habits

Locatie
Eigen schoollocatie

Trainer
Erik van Kerkhoff
David Maij

Afronding
n.v.t

Startdatum
n.a.v. offerte

Aantal bijeenkomsten
in overleg

Contacttijd
Op maat uren

Zelfstudie
Op maat uren

Prijs
Op maat





Ik heb een vraag

Vraag informatie aan

Ook interessant

Thomas More Academie  |  Stationssingel 80, 3033 HJ, Rotterdam  |  E. pro@thomasmorehs.nl  |  T. 0104657066  |  M. 0612650293
Onderdeel van Thomas More Hogeschool  |  Leveringsvoorwaarden