"“Education cannot compensate for society” (Bernstein)"

Mini-symposium Pedagogische en publieke waarden bij digitale technologie in het onderwijs
De lerarenopleidingen aan zet? Publieke en pedagogische waarden bij digitalisering in het onderwijs – 28 mei 2025
Pieter Boshuizen
Pieter houdt zich bezig met de rol van de school in de samenleving. Afgestudeerd in pedagogische ethiek en onderwijskunde, denkt hij kritisch met teams mee wat zij van waarde vinden op school en wat dit vraagt voor de vormgeving van het onderwijs. Zijn expertise ligt op het gebied van burgerschapsvorming, kansengelijkheid en waardengedreven professionalisering. Pieter is lerarenopleider aan de Thomas More Hogeschool en als praktijkonderzoeker aangesloten bij het lectoraat ‘professionaliseren met Hart en Ziel’ van Hester IJsseling. Naast zijn werk voor de PABO is hij actief als wijkraadslid in Vreewijk; een groene, sociale wijk op Rotterdam Zuid
inspiratiebijeenkomst
mei 2025
1 bijeenk.
kosteloos
Heb je een vraag?
Open link naar Meld je aanDigitale technologie
In het maatschappelijk debat over technologie in het onderwijs ligt nadruk op innovatie en versnelling, terwijl weinig ruimte is om te vertragen en ons te bezinnen op de vraag: doen we wel het goede met digitale technologie? Ondertussen krijgen EduTech bedrijven een steeds grotere rol bij de inrichting van het onderwijs (Kerssens, 2024[1]). Wij denken dat het belangrijk is de publieke en pedagogische waarden in het onderwijs te koesteren en dat lerarenopleidingen, als publieke instituten, hier een belangrijke rol in kunnen spelen. Daarom organiseren wij een symposium voor lerarenopleiders waar twee vragen centraal staan:
- Welke maatschappelijke opdracht hebben de lerarenopleidingen in een context van snelle digitalisering en platformisering?
- Hoe kunnen wij als lerarenopleidingen ruimte maken voor bezinning met betrekking tot digitale technologie?
[1] Kerssens, N. (2024) Microsoft power in Dutch public education: making classrooms platform-ready through partner work. Critical Studies in Education. DOI: 10.1080/17508487.2024.2428808
Dit minisymposium wordt georganiseerd door Kennisnet, de Universiteit Utrecht en de Radiant Lerarenopleidingen. Het doel van dit minisymposium voor lerarenopleiders (PO en VO) is om te leren van experts op het gebied van kritische digitale geletterdheid en de krachten te bundelen bij het versterken van het curriculum.
Praktische informatie
Dit symposium wordt georganiseerd door:
o Pieter Boshuizen: theoretisch pedagoog en onderwijskundige
o Rianne van den Berghe: associate lector leertechnologie
o Niels Kerssens: universitair docent digitale samenleving
o Remco Pijpers: strategisch adviseur digitale geletterdheid
Het mini-symposium vindt plaats op de Thomas More Hogeschool Rotterdam (Stationsingel 80), op 28 mei 2025 van 10-17:00 uur. Je hoeft niet te betalen om deel te nemen, maar we rekenen na aanmelding wel op je aanwezigheid. Bij vragen kun je een mail sturen naar p.boshuizen@thomasmorehs.nl
Doelgroep en doelstellingen
Het symposium wordt georganiseerd voor lerarenopleiders die zich betrokken voelen bij digitale technologie en een grondige bezinning daarop. Zowel opleiders aangesloten bij Radiant hogescholen als daarbuiten zijn welkom om aan te sluiten.
Wat zijn de doelstellingen?
- Dialoog voeren over onze rol als lerarenopleiders.
- Kennis nemen van huidige projecten om ruimte te maken voor bezinning rondom digitale technologie (casusonderzoek, PIO, kritische geletterdheid, Unblack the Box)
- Gezamenlijke visie uitdragen voor pedagogische bezinning in het curriculum van de PABO’s en lerarenopleidingen.
- Coalities vormen voor samen aanpassen curricula in collegejaar 2025-2026.
Programma
Het programma voor 28 mei 2025 is als volgt:
Tijd | Onderdeel | Opmerkingen |
9:30 – 10:00 uur | Inloop | |
10:00 – 10:10 uur | Woord van welkom | Ton Groot Zwaaftink en Dorothee van Kammen |
10:10 – 10:25 uur | Oproep: de lerarenopleidingen aan zet | Rianne van den Berghe, Pieter Boshuizen, Monique Leygraaf, Niels Kerssens en Remco Pijpers |
10:25 – 11:30 uur | Gezamenlijke uitwisseling en dialoog | Uitwisselingen eigen praktijkervaringen, concrete dilemma’s rondom digitale technologie en uitwisseling over oproep. |
11:30 – 12:30 uur | Workshop of presentatieronde 1 | Toerusting vanuit verschillende partners. Hoe kun je pedagogische en publieke waarden bij digitale technologie een plek geven op de opleiding? Ruimte voor vier workshops. |
12:30 – 13:30 uur | Lunch | |
13:30 – 14:30 uur | Presentatieronde 2 | Toerusting vanuit verschillende partners. Hoe kun je pedagogische en publieke waarden bij digitale technologie een plek geven op de opleiding? Ruimte voor vier workshops. |
14:30 – 15:30 uur | Coalities vormen | Opzoeken van elkaar, welk aanbod ligt er? |
15:30 – 16:00 uur | Gezamelijke afronding | Welke doelen stellen wij voor collegejaar 2025-2026 en hoe kunnen we elkaar daarin versterken? |
Er is ruimte voor 40-60 deelnemers en het symposium wordt gefinancierd met SPRONG middelen en Thomas More Hogeschool.
Meld je aan voor de open dag
Benieuwd naar jouw reis tot leerkracht bij onze pabo? Ontdek het zelf tijdens de volgende open dag. Onze hogeschool is dan een speelveld van experiences, voorlichtingen, een pabo markt en nog veel meer. Je vindt ons op 300 meter van Rotterdam Centraal Station. Voel je welkom en meld je aan!