Digitale technologie

In het maatschappelijk debat over technologie in het onderwijs ligt nadruk op innovatie en versnelling, terwijl weinig ruimte is om te vertragen en ons te bezinnen op de vraag: doen we wel het goede met digitale technologie? Ondertussen krijgen EduTech bedrijven een steeds grotere rol bij de inrichting van het onderwijs (Kerssens, 2024[1]). Wij denken dat het belangrijk is de publieke en pedagogische waarden in het onderwijs te koesteren en dat lerarenopleidingen, als publieke instituten, hier een belangrijke rol in kunnen spelen. Daarom organiseren wij een symposium voor lerarenopleiders waar twee vragen centraal staan:

  • Welke maatschappelijke opdracht hebben de lerarenopleidingen in een context van snelle digitalisering en platformisering?
  • Hoe kunnen wij als lerarenopleidingen ruimte maken voor bezinning met betrekking tot digitale technologie?

[1] Kerssens, N. (2024) Microsoft power in Dutch public education: making classrooms platform-ready through partner work. Critical Studies in Education. DOI: 10.1080/17508487.2024.2428808

Dit minisymposium wordt georganiseerd door Kennisnet, de Universiteit Utrecht en de Radiant Lerarenopleidingen. Het doel van dit minisymposium voor lerarenopleiders (PO en VO) is om te leren van experts op het gebied van kritische digitale geletterdheid en de krachten te bundelen bij het versterken van het curriculum.

Praktische informatie

Dit symposium wordt georganiseerd door:
o Pieter Boshuizen: theoretisch pedagoog en onderwijskundige
o Rianne van den Berghe: associate lector leertechnologie
o Niels Kerssens: universitair docent digitale samenleving
o Remco Pijpers: strategisch adviseur digitale geletterdheid

Het mini-symposium vindt plaats op de Thomas More Hogeschool Rotterdam (Stationsingel 80), op 28 mei 2025 van 10-17:00 uur. Je hoeft niet te betalen om deel te nemen, maar we rekenen na aanmelding wel op je aanwezigheid. Bij vragen kun je een mail sturen naar p.boshuizen@thomasmorehs.nl

 

Doelgroep en doelstellingen

Het symposium wordt georganiseerd voor lerarenopleiders die zich betrokken voelen bij digitale technologie en een grondige bezinning daarop. Zowel opleiders aangesloten bij Radiant hogescholen als daarbuiten zijn welkom om aan te sluiten.

Wat zijn de doelstellingen?

  • Dialoog voeren over onze rol als lerarenopleiders.
  • Kennis nemen van huidige projecten om ruimte te maken voor bezinning rondom digitale technologie (casusonderzoek, PIO, kritische geletterdheid, Unblack the Box)
  • Gezamenlijke visie uitdragen voor pedagogische bezinning in het curriculum van de PABO’s en lerarenopleidingen.
  • Coalities vormen voor samen aanpassen curricula in collegejaar 2025-2026.

Programma

Het programma voor 28 mei 2025 is als volgt:

Tijd Onderdeel Opmerkingen
9:30 – 10:00 uur Inloop
10:00 – 10:10 uur Woord van welkom Ton Groot Zwaaftink en Dorothee van Kammen
10:10 – 10:25 uur Oproep: de lerarenopleidingen aan zet Rianne van den Berghe, Pieter Boshuizen, Monique Leygraaf, Niels Kerssens en Remco Pijpers
10:25 – 11:30 uur Gezamenlijke uitwisseling en dialoog Uitwisselingen eigen praktijkervaringen, concrete dilemma’s rondom digitale technologie en uitwisseling over oproep.
11:30 – 12:30 uur Workshop of presentatieronde 1 Toerusting  vanuit verschillende partners. Hoe kun je pedagogische en publieke waarden bij digitale technologie een plek geven op de opleiding? Ruimte voor vier workshops.
12:30 – 13:30 uur Lunch
13:30 – 14:30 uur Presentatieronde 2 Toerusting  vanuit verschillende partners. Hoe kun je pedagogische en publieke waarden bij digitale technologie een plek geven op de opleiding? Ruimte voor vier workshops.
14:30 – 15:30 uur Coalities vormen Opzoeken van elkaar, welk aanbod ligt er?
15:30 – 16:00 uur Gezamelijke afronding Welke doelen stellen wij voor collegejaar 2025-2026 en hoe kunnen we elkaar daarin versterken?

Er is ruimte voor 40-60 deelnemers en het symposium wordt gefinancierd met SPRONG middelen en Thomas More Hogeschool.