In de tweejarige Master Passend Meesterschap opleiding leer je:
- verschillen waarderen: je ontdekt hoe je de unieke kwaliteiten van elke leerling kunt benutten;
- uitdagende situaties aanpakken: Je bent straks voorbereid op elke situatie in de klas;
- samenwerken: je leert hoe je samen met collega’s, ouders en andere professionals een optimale leeromgeving creëert;
- onderzoek doen: je leert je eigen onderwijs te verbeteren door onderzoek te doen naar je eigen praktijk;
- praktische vaardigheden: je krijgt handvatten om leerlingen te begeleiden bij hun leerproces.
Je krijgt kennis over onder andere ontwikkelingspsychologische theorieën, pedagogische stromingen, communicatietheorieën en onderzoeksvaardigheden. Een greep uit de onderwerpen die zoal aan bod komen:
- visie op gedrag en leren;
- werken vanuit het talentmodel;
- de leerlingen als partners in leren en onderzoek;
- oplossingsgerichte interventies in de klas;
- deep learning en systemisch denken;
- samenwerken
De colleges, thema-netwerken, begeleide intervisie en leerkringen staan in het teken van de coachende leraar. De nadruk ligt op het verwerven van praktische vaardigheden om leerlingen te begeleiden in hun (leer)gedrag. De praktijkgerichte Master Passend Meesterschap richt zich op het meenemen van leervragen, dilemma’s en casuïstiek uit je eigen onderwijspraktijk zodat je inzichten en ideeën na gezamenlijk onderzoek mee terug neemt.