Er wordt al meer dan dertig jaar onderwijsonderzoek gedaan naar zelfregulerend leren. En het beeld dat uit de bevindingen van al die studies naar voren komt is dat leerlingen meer en beter leren als ze gereedschappen tot hun beschikking hebben en deze kunnen inzetten. Verder zien we dat leraren aan bepaalde knoppen kunnen draaien die ervoor zorgen dat leerlingen worden toegerust met de juiste gereedschappen. En het mooie is dat leraren dat op hun beurt kunnen leren.
Maar ergens gaat er iets mis omdat er in de praktijk iets anders gebeurt. Wat is dat dan? En wat steekt daarachter? En wat kan je dan doen? Al je vragen zullen worden beantwoord in een serie boeiende lezingen die écht het verschil kunnen maken in je klas. We duiken samen in de wereld van zelfregulerend leren. En nee, dit wordt geen stoffige theoretische exercitie!
We nemen je mee op een ontdekkingsreis waarin je antwoord krijgt op vragen als:
– Wat is zelfregulerend leren eigenlijk en waarom is het van belang?
– Hoe help je leerlingen om zelfregulerend te leren?
– Waarom vinden we het zo moeilijk om leerlingen hierin te begeleiden?
– Welke strategieën werken écht volgens wetenschappelijk onderzoek?
– Hoe zet je dit morgen al in tijdens je les?
In elke interactieve sessie staat een ander aspect centraal. Je kan de acht sessies – verzorgd door verschillende experts – ook prima los van elkaar volgen.