Team experts
Trainer
"Voor elke ontwikkelvraag de juiste expert!"
Heeft jullie team een specifieke ontwikkelvraag? Dan zorgen wij dat vanuit ons ons expertteam en netwerk e juiste specialist wordt gekoppeld aan jullie team. Samen zorgen we zo voor de meest duurzame oplossing voor jullie professionaliseringsvraagstuk!
Evelien Smeets
Trainer
"Samenwerken op school leert kinderen dat ze samen meer kunnen bereiken dan alleen. (Specer Kagan)"
Evelien is trainer en learning facilitator voor de Thomas More Academie. Een bezige bij met hart voor kinderen en het onderwijs die naast haar werk op de basisschool haar ervaring en kennis graag deelt met andere onderwijsprofessionals. Bij het volgen van haar trainingen kom je er al snel achter dat zij uitgaat van de kracht van samenwerken en interactie. Je kunt Evelien tegenkomen als docent van LevelUp, trainer op het gebied van groepsvorming, klassenmanagement én veranderkunde of als onderwijsontwerper. Binnen deze disciplines weet zij relevante theorieën als onderwijskundige te koppelen aan de onderwijspraktijk van alledag.
Arjen Stavenuiter
Trainer
""
Arjen is onze expert op het gebied van communicatie en drama. Hij is leerkracht PO, theatereducator, acteur en geeft les op Thomas More als dramadocent en onze vaste trainer en trainer-acteur bij bijvoorbeeld de cursus Communiceren met ouders. BIj Arjen leer je door te doen, stap je over vele drempels en maak je gegarandeerd veel plezier!
Leren Leren Nederland
Trainer
"Effectief aan de slag met de bouwstenen voor levenssucces! "
Tineke en Robine vormen al jaren het team van Leren Leren Nederland en hebben bij elkaar meer dan 60 jaar ervaring in het onderwijs. Zij specialiseerden zich gaandeweg de jaren in leerstrategieën en executieve vaardigheden toen zij erachter kwamen dat veel leerlingen onder hun potentie scoorden. Samen ontwikkelden zij een prachtige collectie leermiddelen en materialen op het gebied van executieve vaardigheden, omdat zij erin geloven dat het oefenen van de vaardigheden de basis van ontwikkeling vormt. Daarbij geven ze trainingen om zoveel mogelijk leerkrachten te helpen bij het versterken van executieve vaardigheden bij leerlingen. Met hun kaartensets krijg je de precieze hulpvraag van leerlingen helder en kun je hier samen gericht mee aan de slag. In samenwerking met Thomas More Academie ontwikkelde Leren Leren Nederland een éigen kaartenset op het gebied van executieve vaardigheden. Je krijgt deze en we werken hiermee bij de cursus Executieve vaardigheden!
Robbert van de Velde
Trainer
"Ik gun elk kind een Dynamische Schooldag!"
Robbert is meer dan 22 jaar werkzaam in het onderwijs als gymleerkracht, groepsleerkracht, didactisch coach en als adjunct-directeur. Hij heeft hart voor het onderwijs en sport en alles wat daarbinnen mogelijk is. De wereld van kinderen is spelen en bewegen. Robbert wil dan ook niets liever dan ook het onderwijs daarop aan te laten sluiten. Dat betekent vanaf de kleuters al goed kleuteronderwijs met daarbij uiteraard kleutergym. Robbert vindt het belangrijk dat kinderen gedurende de (wat hem betreft Dynamische) schooldag voldoende afwisseling ervaren tussen rust en activiteit en tussen binnen en buiten zijn. Tijdens zijn trainingen wil hij leerkrachten inspireren om hiermee zelf aan de slag te gaan. Dit door hen de afwisseling vooral zelf te laten ervaren door onder andere verschillende werkvormen.
Fawaka Wereldburgerschap
Trainer
""
Fawaka WereldBurgerschap is gespecialiseerd in het geven van een inclusieve en wereldse invulling aan burgerschap: WereldBurgerschap. Ze werken praktisch, pragmatisch en gestructureerd aan WereldBurgerschap, waarmee je als school voldoet aan de huidige overheidseisen, met als doel leerlingen te laten ontwikkelen tot wereldburgers die bouwen aan de wereld van morgen.
Ümmü Yaman
Trainer
"Everyone is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid. (Albert Einstein)"
Ümmü is onze expert (hoog)begaafdheid. Na 10 jaar ervaring in het regulier onderwijs is zij zich gaan specialiseren als Plusklas leerkracht. Vervolgens is ze bij PPO gaan werken, met dubbel-bijzondere leerlingen. Om na heel veel praktijkervaring meer de theorie in te duiken, heeft ze de ECHA/RITHA gedaan aan de Radboud Universiteit. Het verbinden van theorie en praktijk is dan ook haar kracht. Ümmü heeft met collega's de Post-hbo Begaafdheid ontwikkeld en geeft nu 2 jaar les bij Thomas More Academie. Ze ziet het als haar missie, om haar kennis en praktijkervaring over begaafdheid te delen in het onderwijs. Ze is hier dan ook actief mee bezig, in verschillende functies in het onderwijs.
Tanja Riebroek
Trainer
"Play gives children a chance to practice what they are learning"
De manier waarop jonge kinderen leren: speels, nieuwsgierig, puur en alles willen ontdekken, is iets wat Tanja altijd een glimlach geeft. Onderwijs aan het jonge kind en zorgen dat een kind zich optimaal kan ontwikkelen is dan ook al ruim 20 jaar haar passie. Haar jarenlange ervaring als jonge kind leerkracht zorgen ervoor dat ze een goede verbinding kan maken met de praktijk en als geen ander weet dat jonge kinderen anders leren dan oudere kinderen. Spel en betekenisvol onderwijs zijn daarom de twee belangrijkste ingrediënten in haar begeleiding. Jouw praktijk is voor Tanja altijd het startpunt. Samen met jou kijkt ze wat er nodig is om het onderwijs aan het jonge kind bij jou op school nog meer te kunnen versterken. Zo kijkt ze altijd wat de visie is op het jonge kind, waar de school voor staat, en hoe we kunnen zorgen voor verbinding met de peuters en groep 3. Met verschillende "bouwstenen" gaan we vervolgens altijd praktisch aan de slag, zodat je er gelijk dezelfde dag nog mee aan de slag kan.
Sharon Oe
Trainer
"Het creëren van kansengelijkheid voor ieder kind vraagt om ongelijke investering."
Sharon heeft jarenlange ervaring in de jeugdhulpverlening en gewerkt met een grote diversiteit aan gezinnen. De samenwerking met ouders en een (cultuur)sensitieve houding hebben hierbij altijd als leidraad gefungeerd voor haar. Het is belangrijk om te weten waar je vandaan komt en welke invloed dat heeft op jouw professioneel handelen. Werken met een steeds divers wordende populatie kan uitdagend zijn en om verschillende differentiatievormen vragen. Sharon weet als geen ander dat je met hetgeen je zegt of doet al snel het verschil kan maken. Geïnspireerd door de documentaires, scholing, haar eigen familiaire en culturele bagage, en als tweede generatie nieuwkomer in het Nederlandse onderwijs, zet zij zich actief en bewust in voor gelijke kansen voor ieder kind in opvang en onderwijs. Deze combinatie van kennis en ervaring op het gebied van cultuursensitiviteit, interculturele communicatie en educatief partnerschap past Sharon met trots en bevlogenheid toe in haar werk als manager, trainer & coach bij Team Taal & Cultuur, als trainer Beschermjassen en bij Thomas More Academie.
Saskia Kleinveld
Trainer
"Education is the most powerful weapon wich you can use to chage the world. (Nelson Mandela) "
Saskia gelooft dat jij als leerkracht echt het verschil kunt maken voor leerlingen en dus voor de wereld. En tegelijkertijd maakt een uitspraak als die van Nelson Mandela het onderwijs heel uitdagend in de huidige samenleving, waarin vaak wordt gezegd dat veel grote maatschappelijke zaken moeten worden ‘opgelost’ in het onderwijs. Hierover wisselt zij graag van perspectief, vanuit de thema’s onderwijsontwikkeling, kansengelijkheid en burgerschap. Saskia maakt gebruik van diversiteit en talenten en denkt graag in mogelijkheden, niet in problemen. Hierbij kijkt ze wat voor jouw school en haar leerlingen werkt: er is niet één vast recept.
Sanne Boer
Trainer
""Education is the most powerful weapon which you can use to change the world." (Nelson Mandela)"
Sanne is onze expert op het gebied van persoonlijk leiderschap. Zij heeft 10 jaar voor de klas gestaan en is NLP-coach en onderwijskundige (MEd). Haar drijfveer? Dat zowel leerkrachten als leerlingen met een spránkel in hun ogen naar school komen. Zin om te werken, zin om te leren! Sanne staat bekend om haar nieuwsgierige, verfrissende kijk op onderwijs en heeft als motto: Let’s spark! Op dit moment geeft Sanne training en coaching aan leerkrachten basisonderwijs. Daarnaast geeft ze les op Thomas More Hogeschool voor de minor Passend Onderwijs.
Sandra Kramer
Trainer
"Ontwerp onderwijs voor het jonge kind vanuit een betekenisvolle context en spelend leren"
Onze collega Sandra werkt al jarenlang als onderbouwleerkracht in een 2/3 combinatiegroep op een Daltonschool in Rotterdam. Ze werkt vanuit het concept spelend leren omdat ze het belangrijk vindt dat onderwijs aan het jonge kind ook echt uitgaat van de behóeften van jonge kinderen. Haar onderwijsontwerp gaat dan ook uit van een betekenisvolle context en het spelend leren bij jonge kinderen, waardoor zij heel veel plezier hebben in het leren. Samen met inbreng van de leerlingen komt ze zo tot een heel mooi beredeneerd onderwijsaanbod. Daarnaast is Sandra trainer bij de Post-hbo opleiding jonge kind specialist, om met collega's het onderwijs aan het jonge kind verder te ontwikkelen vanuit haar expertise.
Harmen Stans
Trainer
"De momenten waarop je iemand echt bewust kunt maken van zijn of haar talenten en kwaliteiten zijn prachtig!"
Harmen is, naast zijn rol als bovenschools opleider bij de Laurentius Stichting, één van onze trainers van de cursus Coachend begeleiden. Hij heeft ruimschoots ervaring in het basisonderwijs vanuit verschillende rollen. Harmen was leerkracht, (adjunct-)directeur, coach en ook nog Pabo-opleider, trainer en begeleider van zij-instromers. Nieuwe, toekomstige leerkrachten inspireren en enthousiasmeren voor het mooiste vak dat er is, is zijn grootste drijfveer en passie. Harmen gelooft dat onderwijs niet het vullen van een vat is, maar het ontsteken van een vuur. Of je nu met kinderen bezig bent of met studenten die het werken in het onderwijs aan het ontdekken zijn.
Janneke Bodegom
Trainer
"Kinderen hoef je niet te 'fixen'. Je hoeft ze alleen maar echt te leren kennen door naar ze te luisteren. "
Janneke werkte 20 jaar in het PO als leerkracht en gedragsspecialist, waarvan ook enkele jaren in het SO cluster 4 bij leerlingen met een psychiatrische dagbehandeling. Haar vuurtje brandt om (toekomstige) leerkrachten ervan bewust te maken dat de grootste informatiebron voor hun eigen handelen binnen handbereik is: de leerling. Zoals Mahatma Gandhi zei: “Alles wat je voor me doet, maar zonder mij, is tegen mij.” De leerling is expert over zichzelf en is heel goed in staat om te vertellen wat wel of niet werkt, mits het serieus genomen wordt. Ieder kind moet een stem krijgen om vanuit gelijkwaardigheid een eerlijke kans te krijgen op het kunnen participeren binnen onze maatschappij. Voor Janneke ligt de essentie hierbij in het denken in ondersteuningsbehoeften, sterke kanten en mogelijkheden in plaats van bij het plakken van labels met de daarbij behorende stereotypen en stigma’s. Ze werkt graag vanuit een progressiegerichte benadering waarbij ze oog heeft voor dat wat er al is en jouw kwaliteiten. Daarnaast ziet ze het als haar taak om vanuit de theorie je kennis te vergroten en taal te geven aan dat wat je intuïtief vaak al doet. Vanuit de bewustwording die dan ontstaat, kun jij je impact op de praktijk vergroten.
Joyce Poiesz
Trainer
"Wie een brug bouwt naar een ander kan altijd heen en terug"
Joyce is Programmaleider en zeer gewaardeerd trainer bij Thomas More Academie. Daarnaast werkt ze voor de Hogeschool als organisatiecoach en onderwijsadviseur en -ontwikkelaar. Haar expertise ligt op het gebied van coaching, persoonlijk leiderschap en veranderkunde. Joyce is altijd geïnteresseerd in de dynamiek tussen mensen, hun belevingswereld en het spanningsveld ertussen. Daarbij denkt ze vanuit verbinding en houd ervan om perspectieven te verkennen en diversiteit te omarmen. Een van haar sterke kanten is doelgericht de praktijk verbinden aan theorie waarin professionele en persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaan. Met humor, scherpte en het stellen van net die ene vraag zorgt ze voor inzicht en verandering op individueel, team of organisatieniveau.
Kim Jovanovic
Trainer
""
Kim heeft ruime ervaring als docent in het onderwijs, onder andere bij Thomas More Hogeschool. Ze begon als geschiedenis docent en werkt sinds vier jaar daarnaast ook als docente lichamelijke opvoeding en maatschappijleer. Ze specialiseerde zich bovendien in het onderwijs aan begaafde kinderen. Lesgeven en coachen doe zij met veel plezier en enthousiasme. Kim is een echte teamspeler; communicatief vaardig en hands-on.
Lennard de Roo
Trainer
""Onderwijs is niet het leren van feiten, maar het trainen van de geest om te denken." (Albert Einstein)"
Lennard’s drijfveer is leren leren. Of hij nou training geeft, op lesbezoek is en feedback geeft, of alleen maar mee kan denken… Nieuwsgierigheid is wat hem drijft. Hij heeft ervaring als leerkracht, trainer, schoolcoach en kan over veel onderwijsinhouden meedenken. Hij houdt ervan om mensen te helpen te analyseren en te onderzoeken, informatie te structureren en zo orde in de chaos te scheppen, waardoor overzicht ontstaat. Hij haalt voldoening uit het motiveren van leerkrachten om het individuele kind te zien. Lennard werkt met kinderen, jongeren en volwassenen en staat graag voor een groep. Een training van Lennard kan gaan om dalton-scholing, visie-ontwikkeling, vernieuwingsonderwijs, differentiëren, zelfsturing en executieve functies, activerende werkvormen of didactisch coachen. Ook heeft hij ervaring als schoolcoach voor Stichting leerKRACHT en pedagogisch-didactisch coachen.
Mers Bos
Trainer
"Laat kinderen hun eigen pad ontdeken en groeien, trouw aan hun identeit."
Mers Bos is een bevlogen counselor, gespecialiseerd in faalangstreductie en dyslexiebegeleiding. Ze heeft een diepe passie voor het ondersteunen van leerlingen en is expert in het werken met beelddenkers. Mers gelooft in de kracht van visueel leren en maakt abstracte concepten tastbaar voor haar studenten. In haar trainingen integreert ze ontspanningsoefeningen om faalangst te verminderen en zelfvertrouwen te vergroten. Haar persoonlijke en visuele aanpak maakt een wereld van verschil voor leerlingen met leeruitdagingen zoals AD(H)D, ASS, en dyslexie. Mers helpt hen hun eigen pad te ontdekken, trouw aan hun identiteit en te groeien. Haar empathie en innovatieve leertechnieken maken haar tot een onmisbare steun voor leerlingen, studenten en ouders/verzorgers.
Nadine van der Hoeven
Trainer
"Wanneer luisteren om te reageren, overgaat in luisteren om te begrijpen, ontstaat er echt contact"
Studenten verdienen het om in de praktijk te mogen leren en daarbij passende begeleiding te krijgen. Nadine zet zich er dan ook voor in om zoveel mogelijk mentoren geschoold te krijgen, zodat we met elkaar kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van toekomstige collega's. BIj Thomas More Academie geeft zij de cursus Coachend Begeleiden (basis). Tijdens de programma biedt zij handvatten aan werkplekbegeleiders voor het begeleiden en beoordelen van studenten. Ze biedt veel afwisseling, zodat het interactieve bijeenkomsten zijn.
Pieter Boshuizen
Trainer
"“Education cannot compensate for society” (Bernstein)"
Pieter houdt zich bezig met de rol van de school in de samenleving. Afgestudeerd in pedagogische ethiek en onderwijskunde, denkt hij kritisch met teams mee wat zij van waarde vinden op school en wat dit vraagt voor de vormgeving van het onderwijs. Zijn expertise ligt op het gebied van burgerschapsvorming, kansengelijkheid en waardengedreven professionalisering. Pieter is lerarenopleider aan de Thomas More Hogeschool en als praktijkonderzoeker aangesloten bij het lectoraat ‘professionaliseren met Hart en Ziel’ van Hester IJsseling. Naast zijn werk voor de PABO is hij actief als wijkraadslid in Vreewijk; een groene, sociale wijk op Rotterdam Zuid
Roeland Vrolijk
Trainer
"Doe waar je goed in bent, zeker als je muziek geeft! "
Met een focus op zelfontdekking, creativiteit en praktische muzikale toepasbaarheid, weet Roeland als geen ander hoe hij leerkrachten kan inspireren om het beste uit zichzelf te halen en dit over te brengen aan hun eigen leerlingen. Hij is een gepassioneerde muziekdocent aan de Hogeschool en Academie, die gelooft dat de kracht van goed onderwijs begint met zelfreflectie. Voor Roeland is het essentieel dat deelnemers de tijd nemen om naar zichzelf te kijken en deze zelfkennis gebruiken als basis voor hun muzieklessen. Dit met als doel om hen niet alleen de technische vaardigheden van muziek te leren, maar ook te helpen hun eigen creativiteit en authenticiteit te ontdekken en te gebruiken in hun onderwijspraktijk. Naast het lesgeven aan de PABO en Thomas More Academie, werkt Roeland ook als vakleerkracht op een basisschool, waar hij waardevolle praktijkervaring opdoet. Door deze directe verbinding met de praktijk, weet hij precies wat werkt in de les en hoe deelnemers kunnen worden voorbereid op het geven van inspirerende en betekenisvolle muzieklessen.
Nyree Schipper
Directeur
"Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid. (Albert Einstein)"
Nyree is er als directeur van de Academie op gebrand om bij te dragen aan onderwijs waarin kinderen en leerkrachten zich iedere dag weer veilig en happy voelen en ervaren dat ze helemaal zichzelf kunnen zijn. Daarbij wenst ze dat zij in hun kracht worden gezet en met hoge verwachtingen worden uitgedaagd en ondersteund in hun ontwikkeling. En dat ze mogen ervaren hoe leuk het is van en in de wereld te mogen leren! Wetende hoe complex het beroep van leerkracht kan zijn, probeert Nyree samen met het team een zo rijk mogelijk leerlandschap voor professionele ontmoeting, uitdaging, inspiratie en ook onthaasting en ontspanning te bieden. Zodat onze kinderen vitale, gelukkige en top onderwijsprofessionals mogen ontmoeten in de scholen.
Marjan Groenewegen
Trainer
"Het is prachtig om te mogen bijdragen aan het proces om voor ieder kind betekenisvol onderwijs te ontwerpen vanuit de brede ontwikkeling."
Marjan is expert in het onderwijs aan het jonge kind. Ze heeft inmiddels vele professionals getraind om het spelend leren vorm te geven in de eigen school via de Post-hbo opleiding Jonge Kind Specialist. Het is haar doel om betekenisvol onderwijs te geven voor iedereen. Marjan gelooft dan ook dat deelnemers van de opleiding samen met collega’s eigenaar zijn van het onderwijs aan het jonge kind en dit onderwijs samen ontwerpen en uitvoeren in het belang van het jonge kind. Hierbij is Marjan aanvoerder van het lerend netwerk voor jonge kind leerkrachten.
Madeleine Vliegenthart
Trainer
"Onderwijsachterstand bestaat niet. Er bestaan wel kinderen met een andere onderwijsbehoefte."
Madeleine is onze absolute expert op het gebied van Rekenonderwijs. Als je meer activerend en betekenisvol reken- en wiskundeonderwijs wilt ontwikkelen, staat Madeleine voor je klaar. Haar motto is daarbij om kinderen, maar ook jouzelf als leerkracht, meer plezier te laten beleven in de rekenles. Daarbij kun je allerlei betekenisvolle situaties betrekken! Madeleine is heel actief in ons netwerk met op-maat Rekenverbetertrajecten in de scholen. Zij ondersteunt hierbij voltallige teams om het rekenonderwijs naar een hoger niveau te tillen en leerkrachten te inspireren. Ook trekt Madeleine de kar bij de Post-hbo opleiding tot Rekencoördinator.
Lucinda Hecbert
Trainer
"Geef ieder kind waar het recht op heeft: goede begeleiding en goed onderwijs."
Lucinda is onze montessori-expert voor het jonge kind. Ze werkt als montessoriopleider, begeleider en coach. Lucinda doet er alles aan om het optimale leerrendement te halen uit jou als onderwijsprofessional. Zodat jij de kinderen kunt geven waar zij recht op hebben; goede begeleiding en goed onderwijs. Bewustwording van jouw eigen talenten en kwaliteiten als leerkracht en mens staan hierbij centraal. Lucinda werkt dan ook mensgericht en tegelijkertijd resultaatgericht. Ze begeleidt en stimuleert je altijd vanuit het positieve, om je zo verder te laten ontwikkelen.
Liesbeth van Det
Trainer
"Kijk naar je leerlingen, en leer ze kennen. Jouw handelen zal gesmeerder lopen en het levert zowel jouzelf als de leerling en de groep veel positieve ervaringen op."
Liesbeth is een absolute specialist op het gebied van sociaal emotionele en sensomotorische ontwikkeling van kinderen. Liesbeths kracht als trainer is uit te gaan van veel kennis en ervaring bij jou als deelnemer en daarop in te haken. Theorie en praktijk gaan samen op en zowel oude als nieuwe inzichten zijn waardevol voor Liesbeth. Een constante koppeling aan de praktijk en haar vele jaren ervaring zorgen ervoor dat je wordt gekend in je kracht en bediend vanuit je leervragen. Liesbeth is naast opleidingsdocent heel actief voor de Academie. Ze geeft trainingen die gelinkt kunnen worden aan (fijn)motorische ontwikkeling, traumasensitief lesgeven en coachen op complexe vaardigheden.
Kim Donkers
Trainer
"Goed onderwijs focust op de bedoeling en is gericht op het versterken van jongeren"
Kim Donkers is co-founder van Young Academy of life en founder van Vooruitgaan. Ze geeft training, coaching en begeleiding aan teams, onderwijsprofessionals en directies op het gebied van visie, teamcultuur, persoonlijk leiderschap en onderwijsontwikkelingen. Door haar jarenlange ervaring als directielid op een school in Rotterdam-Centrum heeft ze hart voor alles wat met de ontwikkeling van kinderen, volwassenen en het onderwijs te maken heeft. Kim is één van de auteurs van het boek Levenslessen.
Karin Wilmer
Trainer
"Zoek de verbinding met het kind, de ouder, je collega en jezelf"
Karin haalt het beste uit de ander naar boven door te werken vanuit haar hart, intuïtie en haar passie voor het onderwijs. Ze heeft het vermogen om snel verbinding te maken met de ander, de ander direct in zijn of haar kracht te zetten en daardoor in beweging te laten komen. Voor jou betekent dat, dat Karin jou het verschil wil laten maken als gepassioneerde leerkracht voor ieder kind. Karin coacht zowel kinderen als volwassenen en geeft ook coaching on the job. Bij Thomas More Academie geeft Karin de basiscursus en verdiepingscursus van Coachend Begeleiden.
Henriëtte Toma
Trainer
"Heb je niets meer te leren? Leer dan iets af!"
Bij Henriëtte draait alles om de mens in het onderwijs. Leerkrachten zijn de belangrijkste factor in goed onderwijs. En om recht te doen aan ieder kind, begeleidt Henriëtte alle betrokkenen met hart en ziel. Een mooi gesprek voeren met een student of met een leerkracht, iemand die vastloopt weer zien lachen, een knuffel van een kleuter krijgen, kunnen genieten van een mooie uitspraak van een kind of de twinkeling in iemands ogen als het kwartje valt. Daar doet zij het voor! Henriëtte heeft als leerkracht en schoolleider veel ervaring opgedaan in het begeleiden en coachen van studenten, leerkrachten en leidinggevenden. Zij is gecertificeerd coach, NLP practitioner en master en trainer bij het boek “Het kind centraal”. Bij Thomas More Academie verzorgt Henriëtte de basiscursus Coachend Begeleiden en kun je ook bij haar terecht voor een workshop Time-management.
Guusje Riemens
Trainer
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. (Albert Einstein)"
Onderwijs biedt kansen om het beste uit jezelf te halen. Soms ook kwaliteiten waarvan je niet wist dat je ze bezat. Blijf daarom dromen over je eigen professionele ontwikkeling, wat ook altijd bijdraagt aan de droom die we samen hebben voor alle kinderen. Als opleidingsdocent en orthopedagoog is het Guusjes passie en overtuiging om het beste uit iedereen te halen en hiermee ongelijkheid tegen te gaan. Het geeft haar enorm veel energie om in te spelen op praktijkgerichte vraagstukken, door een koppeling te maken naar innovatieve en wetenschappelijke theorieën. Guusjes expertisegebieden zijn dan ook Superdiversiteit en optimale onderwijskansen. Daarnaast weet zij alles over Urban Education; lesgeven in de groot stedelijke context. Binnen de leergemeenschap van Thomas More Hogeschool heeft Guusje tenslotte een belangrijke rol in het Samen opleiden, waarbij zij schoolopleiders en mentoren te scholen en coachen.
Erwin Groenenberg
Trainer
"Je kunt een leerling vandaag iets leren; maar als je zijn nieuwsgierigheid kunt prikkelen zal hij zijn hele leven blijven leren."
Erwin is een koploper in het Onderzoekend en ontwerpend leren. Als bioloog is hij tevens expert Natuuronderwijs en buitenonderwijs. Bij Thomas More Academie geeft hij vele trainingen over dit onderwerp, naast de Post-hbo opleiding Specialist Onderwijs in Omgeving. Erwin is ervan overtuigd dat je het beste leert vanuit de werkelijkheid, met echte uitdagingen en vragen. Met echte materialen en leerlingen. Problemen en vragen die op je pad komen, los je het beste op door vragen te stellen en oplossingen te ontwerpen. Daarbij moet je fouten durven maken en breed durven verkennen. Leren doe je samen vanuit je intrinsieke motivatie, met eigen verantwoordelijkheid en reflectief vermogen om je handelen steeds te verbeteren. Hoewel er weinig ruimte meer lijkt voor een onderzoekende en ontwerpende manier van werken in en buiten de klas, leert Erwin je als geen ander hoe je dit toch vrij eenvoudig implementeert. Je ervaart direct betrokken leerlingen en creëer je boeiend en prettig onderwijs dat ervoor zorgt dat leerlingen nieuwsgieriger worden en een maker van de toekomst willen zijn!
Diana Molenschot
Trainer
"The role of the teacher is to create the conditions for invention rather than provide ready-made knowledge. (Seymour Papert)"
Diana is docent digitale geletterdheid en vind het geweldig om te zien hoe leerlingen in dit vak mogen ontdekken, ervaren en uitvinden. Fouten maken moet; alleen dan kun je verder groeien en ontdekken. Ze geniet intens van de trotse blik in de ogen van leerlingen als ze een zelf gemaakt product laten zien. Diana’s passie zit dan ook vooral in innovatie in het onderwijs, onderzoekend en ontwerpend leren en digitale geletterdheid. Voor 3D printen, robots, programmeren, wetenschap en techniek, SkillsLab, InnovatieLab, pionieren en innoveren ben je bij haar aan het juiste adres. Naast het testen van nieuwe gadgets geeft Diana ook les op Thomas More Hogeschool. In 2023 won Diana de Surf Onderwijsaward voor onderwijsvernieuwing!
Debbie van der Burgh
Trainer
" Eigentijds en Eigenwijs montessorionderwijs"
Debbie is onze expert montessorionderwijs en een echte aanvoerder als het gaat om verbinding en samenwerking tussen leerkrachten. Zij gelooft als geen ander in het zelfoplossend denkvermogen van leerkrachten, geïnspireerd door elkaar. En dat is precies hoe ze leerkrachte en teams traint: ze gebruikt ‘de verantwoording’ voor je eigen leerproces en spreekt je daar op aan. Bovendien krijg je veel ruimte en tijd om je eigen ontwikkeling vorm te geven en samen met je collega’s te leren. Debbie vertaalt theorie en wetenschap naadloos terug naar de hedendaagse onderwijspraktijk. Debbie heeft jarenlange ervaring in het montessorionderwijs: als leerkracht, als schoolleider en ook door haar werkzaamheden voor het Montessori Ontwikkel Centrum van de NMV. Tegenwoordig werkt ze vanuit haar eigen bedrijf Montessori Movement 010 samen met Thomas More Hogeschool en vele andere experts. Dankzij deze brede ervaring neemt Debbie je mee in je eigen ontwikkeling tot montessorileerkracht en helpt ze scholen hun montessorivisie te versterken.
Brigitte Witmus
Trainer
"Experience is the best and indeed the only real teacher (Helen Parkhurst)"
Brigitte is onze expert Daltononderwijs en Brein. Als onderwijs- en ontwikkelingspsycholoog en leerkracht weet Brigitte het theoretische naadloos op het praktische aan te laten sluiten. Onderwijsinnovatie en de werking van de hersenen zijn daarbij haar grootste drive. Dit verklaart ook haar eigen brede ervaring binnen het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, wetenschapsknooppunten, lectoraat en internationale uitstapjes. Brigitte observeert kinderen graag in hun eigenheid, in een vrije situatie, en praat graag met ze. Zo leer je meer over ze dan ieder kind allemaal tegelijkertijd hetzelfde te laten doen. En kun je echt bieden wat ze nodig hebben. Haar credo is daarbij: “Blijf vooral niet hangen in systemen en gewoontes! Maar laten we vanuit dat wat we al weten samen het onderwijs inrichten om optimale kansen te creëren voor ieder individu.”
Bernadette Lensen
Trainer
"Van gelukkige leerkrachten leer je de mooiste dingen. (Loesje)"
Bernadette is onze expert op het gebied van mindfulness. Met 30 jaar ervaring als leerkracht en schoolleider liet zij zich universitair scholen in de mentale veerkrachtbevordering. En zo kwamen twee passies bij elkaar: want als het goed gaat met jou als leerkracht, merk je dat ook aan de interactie met je klas en andersom. Sindsdien is Bernadette ervan overtuigd dat iedere onderwijsprofessional de kracht van mindfulness moet ervaren. Het verweven van wetenschappelijke kennis met de dagelijkse onderwijspraktijk inspireert haar daarbij het meest. Bernadette geeft als categorie-1 trainer al jaren Mindfulness-based stress reductie (MBSR) voor onderwijsprofessionals bij Thomas More Academie. Daarnaast geeft ze interactieve trainingen via de Hogeschool over mentale veerkracht en welbevinden en werkt ze als beleidsadviseur ‘veerkracht & welbevinden’ bij de RVKO.
Aurora Smit
Trainer
"Language learning is a journey, not a destination"
Aurora is onze expert op het gebied van taal- en leesonderwijs, en meertaligheid. Ze gelooft in goed onderwijs aan alle leerlingen en bij goed onderwijs hoort actuele kennis. Werken vanuit wat werkt, evidence informed en evidence based. Om zo elke dag het verschil te kunnen maken voor ieder kind. Aurora's onderwijsreis begon als Montessoriaan. Inmiddels werkt ze al 12 jaar op nieuwkomersschool de Globe, waar zij zich ook specialiseerde in het onderwijs aan de superdiverse doelgroep. Vanuit Team Taal & Cultuur kreeg ze de kans om een taalexpertisecentrum op te richten, met als doel om leerkrachten te ondersteunen bij het verzorgen van goed onderwijs aan de meertalige leerling. Aurora is onderdeel van de expergroep binnen Team Taal & Cultuur, en bij Thomas More Academie is zij de hoofdtrainer van de Post-hbo opleiding Taal- en leesspecialist.
Astrid de Heer
Trainer
"Do what you love and love what you do"
Astrid heeft als missie onderwijzend Nederland meer in balans te krijgen. Ontspanning, voeding, bewegen, mindset en zingeving staan bij haar methode centraal. Ontdek samen met Astrid was een evenwichtig leven voor jouw veerkracht en gevoel van balans kan betekenen. Doe dus mee!
Ineke Vermeulen
Trainer
"Eerst het kind, dan de leerling"
Inekes Why is kinderen laten ontwikkelen tot zelfbewuste en gelukkige mensen in de maatschappij. Zelfstandige, zelfbewuste kinderen die verantwoordelijkheid nemen en samen kunnen werken. Daarom staat bij Ineke het kind altijd centraal. Ineke heeft veel ervaring als daltonleerkracht en -visiteur, IB-er, opleidingsdocent, kindertherapeut en onderzoeker voor het Lectoraat Vernieuwingsonderwijs. Haar expertise ligt dan ook vooral op het gebied van het getraumatiseerde kind, zelfregulatie, gedrag, eigenaarschap en executieve functies. Als trainer spreekt ze jou voortdurend aan op jouw passie voor het onderwijs en laat ze je nadenken over wat voor leerkracht je wil zijn. Zo ontwikkel je samen excellent basisonderwijs met elkaar, met de focus op ontwikkeling en verbetering!
Team Thomas More Academie
Team Thomas More Academie
"Wij staan klaat voor al jouw ontwikkelvragen"
Het team van Thomas More Academie zet zich elke dag in om jou de beste nascholingservaring te geven! Met elkaar dragen we zorg een kwalitatief hoogstaand programma en de inbreng van inspirerende trainers en gastdocenten. Daarnaast genieten wij er enorm van om je het gevoel te geven dat je echt even een momentje voor jezelf hebt bij TMA: werken aan je eigen ontwikkeling, in een huiselijke omgeving. Voel je welkom bij Thomas More Academie!