Type scholing
Duur
Startmoment
Categorie
Thema
Rol
Mini-symposium Pedagogische en publieke waarden bij digitale technologie in het onderwijs
Technologische onderwijsinnovaties volgen elkaar in rap tempo op, waarmee ook de invloed van technologische bedrijven op de onderwijssector groeit. Hoe zorgen we dat lerarenopleidingen aan zet blijven bij de toerusting van toekomstige leraren, en dat er in de opleidingen aandacht is voor de pedagogische en publieke impact van digitale technologie in het onderwijs? Die vragen staan centraal in dit minisymposium georganiseerd door Kennisnet, de Universiteit Utrecht en de Radiant Lerarenopleidingen. Het doel van dit minisymposium voor lerarenopleiders (PO en VO) is om te leren van experts op het gebied van kritische digitale geletterdheid en de krachten te bundelen bij het versterken van het curriculum.
Lees meerFilosofieseminar Praktijkgemeenschap Professionaliseren met hart en ziel
Elk jaar organiseert het lectoraat een filosofieseminar rond een filosoof die voor leraren en lerarenopleiders interessant kan zijn. De afgelopen jaren hebben we teksten gelezen van Martin Heidegger over ‘het razen van de techniek’, Hans Georg Gadamer over ‘leren van de ervaring’ en Maurice Merleau-Ponty over ‘lesgeven als belichaamde praktijk’. Steeds is er een gastdocent die doorgaans filosofie doceert aan de universiteit, om de deelnemers in te leiden in de tekst en in gesprek te gaan over de vragen die de tekst oproept. Filosofen denken vaak op verrassende manieren over de dingen na. Het kan een uitdaging zijn om in hun gedachten mee te gaan, maar dat kan tegelijkertijd ook een boeiende ervaring zijn. Het doel van de filosofieseminars is om toegang te geven tot soms moeilijk toegankelijke teksten en zo het uitzicht te verruimen. Het filosofieseminar vindt plaats op twee vrijdagen met enige tijd tussen de twee bijeenkomsten.
Lees meerPedagogische dialoogavonden – Praktijkgemeenschap professionaliseren met hart en ziel
Driemaal per jaar organiseert het lectoraat Professionaliseren met hart en ziel in samenwerking met Stichting Nivoz en Het Dokhuis dialoogavonden rond een bepaald thema dat samenhangt met de pedagogische dimensie van het onderwijs. Tijdens deze avonden, die afwisselend plaatsvinden op Thomas More Hogeschool en het Dokhuis, is er ruimte voor dialoog en ontmoeting. Voorafgaand is er steeds een gezamenlijke maaltijd.
Lees meerAanbod voor startende leerkrachten in bestuur en starters in het onderwijs
Aanbod voor startende leerkrachten in bestuur en starters in het onderwijs. Als je start in het onderwijs krijg je te maken met vele uitdagingen. Er komt veel op je af en er wordt een actieve en doortastende houding van je gevraagd. In een dynamische omgeving kun je soms wat extra tools gebruiken. Heb jij behoefte aan ondersteuning en wil je sparren met andere collega’s? Met het aanbod voor startende leerkrachten in bestuur en starters in het onderwijs krijg jij handvatten voor de uitdagingen in het onderwijs.
Lees meerMasterclass Begeleiden van de volwassen student
De masterclass Begeleiden van de volwassen student is voor onderwijsprofessionals die zij-instromers of volwassen studenten willen begeleiden.
Lees meerMasterclass Presentation Power – Micael Hermansson
Tijdens de Masterclass Presentation Power vertelt Micael Hermansson, oprichter van Grej of the day, hoe je je publiek boeit.
Lees meer