ICT en digitale geletterdheid

Teamscholingstrajecten
Home » Cursussen » Aan de slag in het innovatielab

Aan de slag in het innovatielab

Maken en inspireren!

In schooljaar 2021-2022 opent Thomas More Hogeschool haar nieuwe innovatielab. Het is een echt ‘makerslab’ voor het ontdekken en ontwerpen van innovatief onderwijs. Met High tech en Low tech toepassingen. Het innovatielab is een ruimte om te experimenteren voor studenten, kinderen, leerkrachten en andere onderwijsprofessionals. Hier leef je je echt uit op het gebied van onderwijsinnovatie, ICT, wetenschap en technologie. Je kunt er nieuwe innovaties en digitale tools uittesten en geïnspireerd raken. Maar ook innovatief onderwijs ontwerpen met elkaar, andere onderwijs pioniers ontmoeten en je netwerk nog verder uitbreiden met tal van expertcollega’s van partnerorganisaties.
We kijken uit naar de officiële opening van het lab. Het belooft een spannende omgeving te worden die direct ander gedrag uitlokt van studenten, docenten, leerkrachten en kinderen.

Thomas More Academie is ook actief vanuit het innovatielab, voor jou! Houd onze actuele programmering in de gaten en neem deel aan inspirerende toegepaste workshops. Een tipje van de sluier:

  • Workshop Micro:bit (middenbouw, bovenbouw)
    We gaan praktisch aan de slag met de Micro:bit. Wat is het? Wat kunnen we ermee in het onderwijs? Hoe maken we een koppeling naar de andere vakken? Voor welke groepen is de Micro:Bit geschikt? Hoe zet je een Micro:Bit in voor het aanleren van digitale geletterdheid aan leerlingen? Tijdens deze workshop maken we kennis met de Micro:Bit en leren we over de vele mogelijkheden van deze mini computer. Door opdrachten uit te voeren, door te proberen en experimenteren ervaar je zelf de problemen waar kinderen tegen aan zouden kunnen lopen en uiteraard de successen! Samen ontwerpen we een les waar je een Micro:Bit als middel inzet om je les meer verdieping te geven of aantrekkelijker te maken. Aan het einde van deze workshop weet je de antwoorden op bovenstaande vragen, neem je een aantal lesideeën mee naar huis en uiteraard jouw eigen geprogrammeerde Micro:Bit.
  • Workshop Film, Stop-Motion, Green Screen (onderbouw, middenbouw, bovenbouw)
    Leerlingen zetten met gemak een spetterend filmpje in elkaar in TikTok of antwoorden “YouTuber” als gevraagd wordt wat ze later willen worden. Filmpjes maken kan op veel verschillende manieren en is heel erg populair bij kinderen. Hoe gebruik je een videobewerkingsprogramma? Gebruik je Loom om je les online uit te leggen of zijn er meer manieren? Hoe zet je een stop-motion app in op een spellingafspraak te introduceren? Hoe gebruik je een Green Screen om vanuit de ruimte een filmpje te maken? Waar sla je filmpjes op? En waar moet je op letten tijdens het hele filmproces? We bespreken tijdens deze workshop theorie over film en gaan dan zelf aan de slag met het maken van een filmpje of een stop-motion met of zonder Green Screen. Neem een eigen idee mee om deze tijdens de les te filmen of gebruik 1 van de suggesties uit de workshop. Aan het einde van deze les ben jij een “YouTuber” met de nodige ervaring en kennis!
  • Workshop Programmeren online (middenbouw, bovenbouw)
    Er zijn honderden apps, websites en ‘robots’ die kinderen leren programmeren. De één is beter dan de ander, maar veelal moeten we (flink) betalen voor deze programmeerlessen. Er zijn gelukkig ook veel gratis alternatieven, maar voldoen deze aan onze wensen? En wanneer zet ik zo’n les in, in mijn drukke weekplanning? Tijdens deze workshop, speciaal voor de middenbouw en bovenbouw, leer je wat programmeren is, waarom het belangrijk is voor kinderen om te leren programmeren en test je zelf een aantal websites, apps en devices uit. Samen kijken we kritisch naar de opzet, de bruikbaarheid en het gebruiksgemak van de lessen. Aan het einde van deze workshop heb je een bruikbare lijst aan materiaal die kan inzetten in je klas en kan je de dag erna meteen starten met een programmeerles in je klas.
  • Workshop Programmeren online (onderbouw, middenbouw)
    Ook voor de onderbouw en middenbouw zijn er een flink aantal websites, apps en ‘robots’ die je kan inzetten tijdens de lessen. Maar wat werkt er wel? En hoe werkt het? En wanneer zet je deze materialen in? Dit is jouw kans om een groot aantal websites, apps en robots te testen speciaal voor de jongste kinderen van het basisonderwijs. Tijdens deze workshop doe je hands-on ervaring op en ervaar je zelf of het materiaal goed in te zetten is in je klas. Naast deze hands-on ervaring neem je ook een lijst aan materialen/ideeën mee die bruikbaar zijn voor jouw klas/school.

 

Nog enkele onderwerpen die op de plank liggen voor het Innovatielab:

  • lego we-do;
  • Makey Makey, digidoeners;
  • inspiratielezingen;
  • live demo’s;
  • aanschuifonderwijs; …. en meer


76.
Workshop

Thema
ICT en digitale geletterdheid

Organisatie
Thomas More Hogeschool

Locatie
Thomas More Hogeschool

Trainer
Diana Molenschot
Elco Wareman

Afronding
Bewijs van deelname

Startperiode
November-December 2021

Aantal bijeenkomsten
1

Contacttijd
<5 uren

Zelfstudie
0

Prijs
divers





Ik heb een vraag

Vraag informatie aan

Ook interessant