Onderwijs ontwerpen

Teamscholingstrajecten
Home » Cursussen » Beter begrijpend-leesonderwijs

Beter begrijpend-leesonderwijs

Actief lezen als opstap voor een betere lesaanpak.

Wil je meer leren over het complexe proces van begrijpend lezen? Wil je je vaardigheden oefenen om je begrijpend-leeslessen optimaal te laten verlopen? En wil je daarnaast ook handvatten om in de praktijk keuzes te kunnen maken die aansluiten bij de leerbehoeftes van je leerlingen? Meld je dan aan voor deze cursus!

Doel

Aan het einde van deze cursus

  • Kun je een les vormgeven waarbij de nadruk ligt op actief lezen;
  • Verloopt de instructie via het modelen op een heldere en goed omschreven manier;
  • Ben je in staat je leerlingen in te delen op hun gewenste tekstniveau;
  • Kan je een les vormgeven waarin leerlingen met zeer verschillende begrijpend leesniveaus toch voldoende instructie krijgen en leerrendement behalen;
  • Ben je in staat om ook leesteksten buiten de begrijpend leesmethode te analyseren;
  • Kan je toetsuitslagen van de methodetoetsen en de CITO-toets interpreteren en vertalen naar je dagelijkse lespraktijk;
  • Ben je in staat leesproblemen te ondervangen.

Doelgroep
Leerkrachten van groep 4 t/m 8

Inhoud

Tijdens de bijeenkomsten ondersteunen videofragmenten en praktijkopdrachten de theorie. Je verkent de achtergronden van begrijpend lezen en de didactische principes voor een goede begrijpend-leesles. Wat is actief lezen en hoe krijgt dat vorm in het directe instructiemodel?
Vervolgens bouwen we een gedifferentieerde leesles op. Hoe kan ik als leerkracht effectief modelen en hoe kan ik “expertleerlingen” inzetten tijdens de les.



46.
Cursus

Thema
Taalonderwijs

Organisatie
CED-groep, i.o.v. Thomas More Academie

Locatie
Thomas More Hogeschool

Trainer
Ernst Keijsers

Afronding
Certificaat

Startperiode

Aantal bijeenkomsten
3

Contacttijd
5-10 uren

Zelfstudie
<10 uren

Prijs
€ 550,-





Ik heb een vraag

Vraag informatie aan

Ook interessant