Onderwijs ontwerpen

Teamscholingstrajecten
Home » Cursussen » Mastercourse Vernieuwingsonderwijs

Mastercourse Vernieuwingsonderwijs

Je hart ligt in het (traditioneel) vernieuwingsonderwijs. Je gunt alle kinderen onderwijs waarin zij zelfstandig werken, leerstof zelf ontdekken en elkaar helpen. Je hebt een opleiding gevolgd om je onderwijs concreet vorm te geven, maar je mist de verdieping. Je wilt onderzoeken waar jij voor staat en wil je onderwijs verbeteren met behulp van een vernieuwingsconcept. Verdiep je in theorie met praktisch resultaat tijdens deze unieke Mastercourse!

Doel
Dankzij deze Mastercourse komt je tot de essentie van je onderwijsvisie:

  • Je verdiept je kennis over de pedagogische, didactische en onderwijskundige opvattingen van je vernieuwingsconcept;
  • Je leert onderwijsvernieuwing realiseren vanuit een visie;
  • Je leert processen in te richten om je onderwijsvisie naar de praktijk vertalen bij jou op school en hiermee onderwijsinnovatie te realiseren.

 

Doelgroep
Leerkrachten die werkzaam zijn in het (traditioneel) vernieuwingsonderwijs. Je beschikt over een hbo-diploma en hebt minimaal drie jaar werkervaring in het basisonderwijs.

Inhoud
Module 1 – Het waartoe van het vernieuwingsonderwijs
Hoe moet onderwijs ingericht worden om kinderen voor te bereiden op een rol als ondernemende, zelfstandige, verantwoordelijke en sociale burgers in een veranderende, pluriforme maatschappij? We gaan dieper in op verschillende visies op het onderwijs van de toekomst. Je vormt je eigen visie en werkt aan je eigen onderwijsmanifest en vertaalt deze naar je eigen onderwijspraktijk.

Module 2  – Onderwijskwaliteit in zich(t)
We gaan de uitdaging aan: op welke wijze kunnen vernieuwingsscholen de brede onderwijskwaliteit op het gebied van socialisatie of persoonswording inzichtelijk maken?
Je ontwikkelt een tool dat de brede ontwikkeling van kinderen in het vernieuwingsonderwijs inzichtelijk maakt, vanuit begrippen uit socialisatie of persoonswording. Ook onderzoek je hoe je de tool implementeert in je eigen onderwijspraktijk.

Module 3 – Zelfsturend leren kun je leren
In deze module onderzoeken we hoe en waarom zelfsturing bijdraagt aan het leren van leerlingen en welke pedagogisch-didactische interventie van leraren nodig zijn om zelfsturing te bevorderen. Je levert daarnaast een implementatieplan op dat beschrijft hoe je op jouw school vorm en leiding geeft aan de uitvoering ervan.

Module 4 – Het onderwijs voorbij
We gaan dieper in op de ideologische aspecten van ons werk in relatie tot maatschappelijke situaties. Je ontwerpt een interventie voor een maatschappelijk vraagstuk en komt tot de essentie van je onderwijsvisie. Daarbij maak je de transfer van vernieuwingsonderwijs naar maatschappij en gaat op zoek naar betekenissen. Tegelijk onderzoek je hoe jouw interventie op een juiste en duurzame wijze wordt geïmplementeerd.

Lesdata

Programma wordt bekend gemaakt bij voldonde aanmeldingen

Bijzonderheden
Het is ook mogelijk om de modules los te volgen als onderdeel van je post-hbo opleiding.


42.
Opleiding

Thema
Scholing onderwijsconcepten: Verdieping

Organisatie
Thomas More Academie i.s.m. Lectoraat Vernieuwingsonderwijs en Saxion Hogeschool

Locatie
Thomas More Hogeschool

Trainer
Patrick Sins
Diverse gastdocenten

Afronding
Certificaat

Startperiode
September-Oktober 2021

Aantal bijeenkomsten
>15

Contacttijd
10-20 uren

Zelfstudie
100-200 uren

Prijs
€ 875,- per module





Ik heb een vraag

Vraag informatie aan

Ook interessant