Teamscholingstrajecten

Teamscholingstrajecten
Home » Cursussen » Jonge kind vakmanschap voor onderbouwteams (0-6 jaar)

Jonge kind vakmanschap voor onderbouwteams (0-6 jaar)

Vanuit betrokkenheid spelend en ontdekkend leren, dat is kenmerkend aan jonge kinderen. Om dat optimaal te stimuleren is een onderbouwteam nodig dat sterk pedagogisch handelt en goed zicht heeft op de leer- en ontwikkelingslijnen van jonge kinderen. Jij en je collega’s moeten goed kunnen  observeren. Zodat je op een beredeneerde manier keuzes kunt maken over de planning en inrichting van jullie onderwijs. Als jullie team dat beheerst ben je steeds in staat de juiste uitdagingen aan te bieden aan de kinderen. En nieuwe activiteiten te bedenken die aansluiten bij spelend, onderzoekend en ontdekkend leren.

Doel

Ondervind het belang van spelend leren door de training Jonge Kind vakmanschap en geef het een krachtige plek in het onderwijs bij jou op school:

  • Zet met het onderbouwteam gezamenlijk een stevige basis neer van spelend en onderzoekend leren in groep 1 en 2;
  • Ervaar het spelend leren samen;
  • Leer hoe je dit in de praktijk van een school zo efficiënt mogelijk kan inzetten.

 

Doelgroep
Onderbouwteams. Indien er sprake is van een of meerdere peutergroepen op de locatie kunnen ook de pedagogisch medewerkers deelnemen aan de training.

Inhoud
We ontwikkelen als team tijdens de training een stevige basis van spelend leren. Deze kan pas goed in de praktijk worden gebracht als we ervaring uitwisselen, en overeenkomsten en verschillen tussen teamleden bespreekbaar maken. Daar maken we dus ruimte voor.
Je leert de actuele ontwikkelingen binnen het onderwijs aan het jonge kind in de praktijk vorm te geven en toe te passen. Hoe stimuleer je spelend leren en hoe weet je of het effect heeft? Dat is waar we samen op een inspirerende en actieve manier mee aan de slag gaan. Je kunt het geleerde direct de volgende werkdag toepassen. Onderwerpen die tijdens de training aan de orde komen zijn onder andere:

  • Effectief inrichten en gebruik maken van een dagindeling waarin spelend leren centraal staat;
  • Efficiënt werken in hoeken;
  • Themagericht onderwijs voor het jonge kind;
  • Spelontwikkeling van het jonge kind;
  • (Mee)spelen: wat is jouw rol?;
  • Ontwikkelingslijnen kleuters;
  • Observeren en duiden van observaties;
  • Differentiatie in de groep;
  • Stellen van concrete en haalbare doelen voor kinderen in jouw groep;
  • Inspirerende voorbeelden van hoe je met kinderen in je groep aan de slag kunt.

 

Bijzonderheden
Bij aanwezigheid van een Jonge Kind specialist binnen het onderbouwteam zoeken wij graag de samenwerking op om deze training nog passender te maken.


16.
Cursus

Thema
Onderwijspraktijk versterken

Organisatie
Thomas More Academie

Locatie
eigen schoollocatie

Trainer
Diana Stip
Sandra Visser
Divers

Afronding
Certificaat

Startperiode
Op basis van offerte

Aantal bijeenkomsten

Contacttijd
10-20 uren

Zelfstudie
10-20 uren

Prijs
Op maat





Ik heb een vraag

Vraag informatie aan

Ook interessant