Teamscholingstrajecten

Teamscholingstrajecten
Home » Cursussen » Jonge kind vakmanschap voor onderbouwteams (0-6 jaar)

Jonge kind vakmanschap voor onderbouwteams (0-6 jaar)

Vanuit betrokkenheid spelend, onderzoekend en ontdekkend leren; dat is kenmerkend aan jonge kinderen. Om dit optimaal te stimuleren is een onderbouwteam nodig dat sterk pedagogisch handelt en goed zicht heeft op de leer- en ontwikkelingslijnen van jonge kinderen.

Leerkrachten moeten goed kunnen observeren, zodat ze op beredeneerde wijze keuzes kunnen maken op het gebied van planning en inrichting van het onderwijs. Als leerkrachten dat beheersen zijn ze in staat steeds nieuwe en juiste uitdagingen te bieden die aansluiten bij spelend, onderzoekend en ontdekkend leren.

Doel

Het onderbouwteam zet een gezamenlijke stevige basis neer in de groepen 1 en 2 van spelend en onderzoekend leren. Het team ervaart samen het spelend leren en leert hoe je dit in de praktijk van een school zo efficiënt mogelijk kan inzetten.

Doelgroep

Onderbouwteams. Indien er sprake is van een of meerdere peutergroepen op de locatie kunnen ook de pedagogisch medewerkers deelnemen aan de training.

Inhoud

In de training vinden wij het belangrijk om onderling veel ervaringen uit te wisselen en overeenkomsten en verschillen tussen teamleden bespreekbaar te maken. Op deze manier kan je als team een stevige basis van spelend leren goed in de praktijk brengen. Leerkrachten leren de actuele ontwikkelingen binnen het onderwijs aan het jonge kind in de praktijk vorm te geven en toe te passen. Hoe stimuleer je spelend leren en hoe weet je of het effect heeft? Dat is waar wij inspirerend en actief mee aan de slag gaan, zodat je dit de volgende dag direct kunt toepassen.

Onderwerpen die tijdens de opleiding aan de orde komen zijn onder andere:

  • Effectief inrichten en gebruik maken van een dagindeling waarin spelend leren centraal staan;
  • Efficiënt werken in hoeken;
  • Themagericht onderwijs voor het jonge kind;
  • Spelontwikkeling van het jonge kind;
  • (Mee)spelen: wat is jouw rol?;
  • Ontwikkelingslijnen kleuters;
  • Observeren en duiden van observaties;
  • Differentiatie in de groep;
  • Stellen van concrete en haalbare doelen voor kinderen in jouw groep;
  • Inspirerende voorbeelden van hoe je met kinderen in je groep aan de slag kunt.


14.
Studiedag, Teamtraject

Subdeel
Onderwijspraktijk versterken

Locatie

Startdatum
offerte

Organisatie

Trainer
Diana Stip
Sandra van Huet
Tineke Visser

Prijs
offerte

Studiebelastingsuren
16

Afronding
Certificaat



Meld je aan of vraag hier informatie aan.

Aanmelden voor dit traject

Ook interessant